Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Trasdockorna

Kategori: Deckare

Författare: Mats Ahlstedt 
ISBN: 9789187885006
Serie: Sören Högström och Fatima Wallinder,  del 7.
Uppläsare: Mats Eklund. 

Den nyligen pensionerade fängelseprästen Johannes Brobeck flyttar tillfälligt till Skogome på Hisingen i Göteborg för att vikariera på Skogomeanstalten under sommaren. Vid ett samtal ger en intern honom ett papper med två namn samt några initialer. Inget mer. Kort därefter avlider internen under oklara omständigheter. 

Vid samma tid inträffar ett bestialiskt mord på en ung flicka mitt i folkvimlet på Liseberg. Allt polisen har att gå på är att hon troligen var illegal invandrare från något land i Sydostasien. Under tiden upptäcker Johannes att det äldre paret som äger gården där han hyr in sig inte är vad de utger sig för att vara. Deras dotter Madeleine verkar ha råkat ut för ett hemskt öde. Och vad var et som fick barnbarnet, den sjuttonåriga Tanja, att så brådstörtat ge sig av hemifrån utan att lämna några spår efter sig? 

Medan polisen jagar en internationell liga som sysslar med människohandel engagerar sig Johannes i Tanjas öde - utan att förstå att han utsätter såväl sig själv som sin älskade hund Petrus för livsfara. 

Trasdockorna är en roman om den cyniska människohandeln där unga kvinnor på flykt utsätts för grova övergrepp och säljs som sexslavar.

Trasdockorna är bra och välskriven. Jag gillar serien bättre efter att Sören och Fatima har avslutat sin mycket underliga flirt, som framställde Sören som otroligt socialt inkompetent,  närmast handikappad. 

Jag gillar fängelseprästen Johannes; han gör ett mycket sympatiskt intryck, och jag ser fram emot att få följa honom lite till!

När det gäller valet av Uppläsare så ställer det till en del problem i min hjärna att det plötsligt är en ny röst som berättar historien, efter 6 tidigare böcker med samma uppläsare!  De flesta andra är väl i och för sig inte så nördiga att de plöjer igenom en hel serie, bok efter bok, men det stör mig ändå, och ger mig lite svårt att koncentrera mig.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: