Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Lyckliga gatan

Kategori: Deckare

Författare :  Liza Marklund.
ISBN: 9789164222572
Serie: Annika Bengtson, del 10.
Uppläsare: Marie Richardson.

En kall och blöt majdag hittas riskkapitalisten och före detta riksdagsmannen Ingemar Lerberg torterad och medvetslös i sin fashionabla villa utanför Stockholm. Hans hustru Nora är spårlöst försvunnen.
På Kvällspressen får Annika Bengtzon i uppdrag att skriva om fallet samtidigt som hennes privatliv är i gungning. Hon lever tillsammans med sin nya kärlek och hans barn samtidigt som hon delar vårdnaden om sina egna barn med ex-maken. Det fungerar inte smärtfritt.
Tidningens chefredaktör Anders Schyman hamnar i blåsväder när anklagelser riktas mot honom om det reportage som många år tidigare gav honom Stora Journalistpriset. Och medan Ingemar Lerbergs hamnar i allt djupare koma och kritiken mot Anders Schyman växer, framträder en allt tydligare bild av något väldigt mörkt och förljuget under den tjusiga ytan i villaförorten. Varför ville någon plåga ihjäl en före detta politiker? Och var är den försvunna hustrun?

Lyckliga gatan är en thriller om familjer, medier och social acceptans i vår tid. Det är den tionde boken om journalisten Annika Bengtzon.

Innan jag börjar läsa Liza Marklunds nya bok (som sägs vara den sista i serien om Annika Bengtzon)  kände jag mig tvungen att lösa om Lyckliga gatan, eftersom jag inte alls kom ihåg vad den handlade om. Nu i efterhand förstår jag varför; den är ganska tråkig, och ger inte alls samma intryck som Marklunds tidigare böcker. Förväntningarna är nu ännu högre på avslutningen av serien om Annika Bengtzon! 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: