Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Fyrmästarens dotter

Kategori: Deckare

Författare: Ann Rosman.

Som ni kanske minns så har jag tidigare läst Själakistan, som kronologiskt kommer efter Fyrmästarens dotter. Eftersom jag gillade den så blev jag glad när jag på Norders bokhandel hittade Rosmans debutroman, och det var en av de böcker som fick följa med mig till Riga.

På den lilla ön Hamneskär utanför Marstrand är renoveringen av den gamla fyrmästarbostaden i full gång, när en mur rasar och blottar ett dolt utrymme, där två polska gästarbetare gör ett oväntat fynd: I bostadens matkällare hittas kvarlevorna av en man, som tycks ha legat där en längre tid. Allt är dock inte som det vid första anblicken ser ut att vara, och många familjehemligheter blottas under utredningen av hur mannen egentligen hamnat i matkällaren, inmurad i ett dolt utrymme...

Vilka är det som dyker i vattnen utanför Hamneskär om nätterna, och vad är de ute efter?

Fyrmästarens dotter (pocket)

Ann Rosman skriver med ett lättillgängligt, men ändå färgrikt och på intet sätt platt språk, och jag håller med dem som spår att hon kommer att gå om Camilla Läckberg och compani som vår nya deckardrottning