Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Skymningens barfotabarn

Kategori: Deckare

Författare: Anna Jansson.
ISBN: 
Serie:
Uppläsare: Marie Richardsson.

Den 90-årige Heinz Meyer hittas skjuten i Ronehamn. Vem vill mörda en 90-åring? Och varför?

Heinz Meyer var en av de tyska soldater som kom till Gotland efter andra världskriget, skadad i strider vid Baltikum. Vid samma tid kom 500 koncentrationslägerfångar till ön, för att få vård på Lärbro krigssjukhus. Det var en spökbrigad av utmärglade, svårt psykiskt och fysiskt skadade fångar som placerades på samma sjukhus som de tyska soldaterna. Sköter­skorna fick stränga order att inte tala med patienterna från koncentrationslägren och hade ingen aning om vad de hade varit med om.

Det blir Maria Werns uppgift att utreda mordet på Heinz Meyer, samtidigt som bröllopsförberedelser pågår. Men även det som händer på hennes barns sommarkollo konkurrerar om uppmärksamheten. Där finns en flicka, Mirela, som ser ut att fara illa. Vad har hon varit med om?

Anna Janssons nya kriminalroman handlar om barns utsatthet och hur det förflutna kastar sina mörka skuggor över invånarna på Gotland.

Anna Jansson är en av mina favoritförfattare när det kommer till svenska deckare (vilket för övrigt är en av mina absoluta favoritserier, så det säger väldigt mycket!). Här möter hon mina högt ställda förväntningar, och belyser dessutom på ett bra sätt hur tufft barn kan ha det idag. Vi vuxna måste vara oerhört lyhörda för att se vad som verkligen pågår i barnens värld!!!

Jag är inte helt förtjust i Marie Richardsson som uppläsare; jag tycker att hon läser släpigt och har en intonation som gör att hon låter lite smådryg. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: