Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Fiskar ändrar riktning i kallt vatten

Kategori: Feel-good

Författare: Pierre Szalowski.
ISBN: 978-91-86480-58-5.

En 11-årig pojke får veta att hans föräldrar ska skiljas och ber desperat himlen om hjälp. Dagen efter drar en kraftig isstorm in över Quebec, en isstorm som kommer att påverka fler än pojken hade tänkt. Många påverkades negativt av stormen, men för somliga var den det bästa som kunde hända...

I huset mitt emot pojken bor en rysk forskare. Hela hans livsverk bygger på att studera vilka banor fiskar följer i ett akvarium, och för detta krävs att temperaturen i akvariet håller exakt 32 grader, men hur ska han lösa det när strömmen går på grund av isstormen?

I samma hus som ryssen bor pojkens bäste vän Alex och dennes pappa, Alexis. Alex är skolans tuffaste pojke som alltid hamnar i knipa, men egentligen är han bara en liten pojke som saknar sin mamma...

I pojkens hus bor ett par män som alla tror är bröder, men som egentligen är ett kärlekspar. Kan isstormen möjligen hjälpa dem att komma ut iför sina grannar?

På våningen över det homosexuella paret bor en ung kvinna, som försörjer sig som strippa, men som egentligen längtar efter den stora kärleken...

Alla påverkas de av isstormen, på de mest osannolika vis, och det visar sig att inte bara fiskar ändrar riktning i kyla...

Fiskar ändrar riktning i kallt vatten (pocket)

Jag hade på olika ställen sett denna bok nämnas och gillade den briljanta titeln, så när jag såg den på biblioteket kunde jag inte låta bli att låna den, trots att jag tyckte att baksidestexten lät ganska tråkig. Det är jag väldigt glad för; Fiskar ändrar riktning i kallt vatten är ett riktigt litet mästerverk! Lågmält och eftertänksamt, och alldeles underbart!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: