Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Spegelsång

Kategori: Deckare

Författare: Steven Trolin.
ISBN: 9781446702765

Vi träffar Mikael första gången när han blir inkallad till chefen och uppmanas att ta ut en längre semester, för att "låta saker och ting lugna ner sig lite". Vi får inte riktigt veta vad som egentligen hänt, men det verkar vara droppen som fått bägaren att rinna över. Mikael ser det själv som att han "gått in i väggen", och får med hjälp av sin chef kontakt med en psykoterapeut som ska vara bra. På väg hem får han även med sin en röststyrd diktafon, som han uppmanas testa för att se om den är något att ha. Det är denna diktafon som får Mikael att inse att han pratar i sömnen; underliga och lite skrämmande ramsor, rabblade med en helt annan röst än hans vanliga...

Johannes lever i något parallellt universum till Mikael, ett mycket mörkt och hotfullt universum som mest liknar en ond saga. I Johannes värld lever även Rufus, även om de två inte känner varandra eller har någon kontakt.

Vi följa Mikael och Johannes/Rufus i vartannat kapitel av boken. Till synes hör de inte alls ihop, och jag som läsare funderar genom hela boken hur författaren ska kunna väva ihop de båda på ett naturligt och snyggt sätt; berättelsen om Mikael kan ses som en deckare/psykologisk thriller i nutid, medan Johannes och Rufus verkar i en sagovärld i en obestämbar tidsera...

Spegelsång (e-bok)

Spegelsång är en bok som inte liknar någonting annat jag har läst, och jag är mycket imponerad över hur Steven Trolin lyckas pussla ihop de båda parallella berättelserna till en trovärdig enhet! Berättelsen om Mikael blev tyvärr lite väl utstuderad och splatteraktig mot slutet, men på det stora hela var boken riktigt bra, och jag har en känsla av att den kommer att finnas kvar i mitt medvetande ett bra tag framöver, vilket ju måste ses som ett gott betyg! Jag ser fram emot att få ta del av Trolins kommande böcker!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: