Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Brott och straff

Kategori: Klassiker

Författare: Fjodor Dostojevski.
ISBN: 9789186745332.

Rodion Romanovitj Raskolnikov är en fattig lösdrivare i St Petersburg. Han är före detta student, som dock blev tvungen att hoppa av sina studier då han inte längre hade råd att finansiera dem, men samtidigt har han även hoppat av sina extrajobb som lärare, då han inte tycker att de ger tillräckligt mycket betalt...
Raskolnikov har fått en fix idé om att rånmörda en gammal otrevlig pantlånerska, för att på så sätt både få tillräckligt mycket pengar för att försörja sig och sin familj, men även för det ädla syftet att befria världen från en blodsugande parasit. Han hade dock inte räknat med att kvinnans förståndshandikappade och hunsade syster skulle komma hem innan han hunnit därifrån, och han blir tyvärr tvungen att mörda även henne.

Efter morden drabbas Raskolnikov av en feber, som underblåses av det dåliga samvetet för morden och rädslan för att åka fast. Utan att ens se efter hur stort hans byte blev så gömmer han det på en säker plats, utan anknytning till honom själv eller hans hem. Raskolnikovs tilltagande feber och vansinne samt hans dåliga humör får dock polisens blick att hamna på honom, vilket i sin tur givetvis gör honom än mer stressad och lättretlig...


Brott och straff publicerades första gången 1866, och jag tycker att den står sig lika bra än idag; det kännetecknar en verkligt skicklig författare och en äkta klassiker! Dostojevskij lyckades verkligen med konststycket att beskriva karaktärernas känsloliv; som läsare kan jag verkligen leva mig in i och känna Raskolnikovs feber och ångest i den situation han befinner sig, likväl som jag kan leva mig in i övriga karaktärers känslor och intryck av vår huvudperson.

Brott och straff är min första bok i utmaningen Topp 100-trippeln.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: