Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Thrillerliv

Kategori: thriller

Författare: Jessica Johansson.
ISBN: 978-91-85763-35-1.
 
Anna Viktorialia kommer inom bara några dagar att föras akut till sjukhuset, där hon kommer att läggas i respirator på intensivvårdsavdelningen, innan hon slutligen ändå kommer att dö av svininfluensan. Detta vet hon givetvis ingenting om, så fram tills dess lever hon sitt liv som vanligt; mormor kommer och hälsar på, och sprider lugn och trygghet i sin väg, men största delen av sin tid ägnar AV åt sitt utséende och att försöka fördriva ångesten som ständigt försöker sno åt sig mer utrymme.


Thrillerliv (häftad)

OK, jag ska erkänna att jag till största delen köpte Thrillerliv tack vare det oerhört snygga omslaget. När jag sedan läste baksidestexten så vaknade den före detta infektionssjuksköterskan i mig, och köpet var givet. Tyvärr innehöll ju boken inte särskilt mycket av just svininfluensan, förutom att det var den som i slutänden tog livet av Anna Viktorialia, och ärligt talat så tycker jag inte att boken innehöll särskilt mycket, överhuvud taget.

En ytlig och destruktiv huvudperson med djupare drömmar som hon dock ihärdigt förnekar, såväl för sig själv som för andra. Jag satt boken igenom med en klump i magen, och det var inte den positiva, läskiga klumpen som en kan få när en läser en riktigt läskig skräckroman; det var ångest, som förmedlades från bokens huvudperson och över till mig. Kapitlen är i mitt tycke alltför korta; jag tycker att uppdelningarna i boken blir alltför hackiga och jag hinner aldrig få något riktigt sammanhang i det jag läser. Jag tror att boken hade tjänat på att följa Anna Viktorialia, och fördjupa bilden av henne, istället för att gå in på hennes anteckningar.

Annars är persongalleriet bra (även om det genomgående är väldigt tragiska figurer), och språket väl genomarbetat om än aningens pretentiöst.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: