Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Bokälskarens reading habits tag!

Kategori: Allt och inget

För ett tag sedan blev jag taggad och utmanad av Bokdetektiven att svara på några frågor om läsvanor. Därefter har jag glömt bort det lite, men eftersom jag tycker att det är roligt med frågor och enkäter av olika slag så är det klart att jag ska svara!

1. Har du en speciell plats hemma där du brukar läsa?

Allra helst ligger jag i sängen och läser, ihopkurad under det varma goa täcket. Soffan går också bra, men sängen är favoriten.

2. Bokmärke eller random pappersbitar?

Tidigare har jag alltid använt mig av gem (i plast, den större modellen), men på senare tid har jag köpt mig ett fint kattbokmärke med magnet i, som jag brukar använda. Papperslappar har ju en tendens att åka ur, med följden att en ändå inte vet hur långt en hade kommit..:/


3. Kan du sluta läsa närsomhelst eller måste du sluta efter ett kapitel eller ett visst antal sidor?

För det allra mesta vill jag sluta i samband med nytt kapitel. Om det av någon anledning inte går så blir det efter första stycket på en ny sida.

4. Äter eller dricker du någonting när du läser?

Om jag sitter/ligger i soffan blir det gärna någon form av kolsyrad dryck, i sängen blir det genast så krångligt så där blir det ingenting.

5. Brukar du lyssna på musik eller ha på TV:n när du läser?

Nej, ytterst sällan. Möjligen kan TV:n få stå på med lågt ljud i bakgrunden.

6. En bok i taget eller flera samtidigt?

Tidigare läste jag alltid bara en bok i taget, men sedan jag började lyssna på ljudböcker via Storytel så har jag alltid en sådan och en "vanlig" bok på gång.

7. Läsa hemma eller överallt?

Precis överallt; det är ju det som är så himla bra med just Storytel; med en bok i öronen går de tråkigaste uppgifter som en dans! :)

 8. Läsa högt eller tyst i huvudet?

Har aldrig läst högt, inte ens när jag var liten (jo, förresten; när jag läste saga för pappa! :)), så jag ser ingen som helst anledning att börja med det nu. Varför skulle förresten vuxna människor läsa högt, utan att läsa för någon annan???

9. Hoppar du fram i boken eller hoppar du över stycken?

Har jag börjat med en bok så läser jag ut den. Hur gärna jag ibland än skulle vilja så kan jag bara inte hoppa över; tänk om det är just där boken vänder och blir superbra?

10. Bryta rygg eller inte?

Jag tycker inte att det hör något om det syns att en bok är läst och älskad; märken och blessyrer ger dem bara sin egen charm, och visar att de är omtyckta! 

11. Skriver du i böcker?

Om jag ska ha med mig boken så skriver jag namn och telefonnummer i; om jag skulle förlägga den (vilket inte alls är omöjligt när vi talar om mig) så vill jag ju ha en chans att få tillbaks den!

12. Vilka taggar du?

Tror att de flesta hunnit göra denna utmaning redan, så jag taggar er som inte har gjort den, och som känner sig manade!


Kommentarer


Kommentera inlägget här: