Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Niceville

Kategori: Roman

Författare: Kathryn Stockett.
ISBN:  9789170018718

Niceville är en bok som utspelar sig i södra USA i början av 1960-talet. De vita tillhör societeten, och nästan alla har en svart hushållerska som sköter den dagliga ruljangsen i hemmet och tar hand om barnen. Barnen står ofta närmare hushållerskan än sina föräldrar, fram tills de blir tillräckligt stora att lära sig att svarta inte är lika mycket värda som vita och att de är smutsiga och bär på diffusa smittor av olika slag...

Efter sina universitetsstudier flyttar Skeeter hem till sina föräldrar i Jackson, Mississippi, och faller snabbt in i de gamla mönstren med tennis, välgörenhetsbaler och annat som fina flickor "ska" ägna sin tid åt. Egentligen drömmer hon om att bli författare, och lyckas få in en fot på lokaltidningen; hon ska skriva en spalt med husmorstips, trots att hon inte har en aning om hur en sköter ett hushåll...

Skeeter frågar en väninnas hushållerska om hjälp med frågorna, och sakta men säkert föds idén om att skriva en bok om hur de svarta hushållerskorna egentligen har det i Mississippi; det positiva såväl som det negativa. Det är dock ett mycket farligt uppdrag, och till en början har Skeeter väldigt svårt att få tag på kvinnor som är villiga att hjälpa henne; de måste vara mycket försiktiga och göra allt i smyg...

Niceville (pocket)

Jag är nog en av de allra sista att läsa den hypade boken Niceville; jag har ju lite svårt just för hypade böcker, och det var med en viss skepticism jag slutligen lånade boken av min kära mor och började läsa den. Sedan dröjde det inte länge innan jag var fast; Nicevilles hype är alltigenom välförtjänt, och jag sträckläste boken från pärm till pärm! Älskade den, och hoppas att det kommer någon form av uppföljare inom kort!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: