Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Berättelsen om Pi

Kategori: TV och film

Berättelsen om Pi är ju en film som har varit väldigt uppmärksammad en tid, och som jag har tänkt att jag skulle vilja se. Därför blev jag extra glad när min kära kollega och vän M hade med sig den filmen, och frågade om jag ville se den!

Ursprungligen är Berättelsen om Pi en roman skriven av den spanskfödda kanadensiska författaren Yann Martel. Jag hade aldrig hört talas om berättelsen innan Ang Lee bestämde sig för att regissera en filmatisering.
 
Pi, eller Piscine som han egentligen heter, berättar sin historia för en författare som hört talas om honom och blivit nyfiken. Berättelsen handlar om uppväxteni en djurpark. Pi är nyfiken på livet, och utforskar med stor iver alla de stora världsreligionerna, varpå hans egen personliga gudstro växer sig mycket stark.
 
Det går inget vidare för Pis familj, så föräldrarna bestämmer sig för att flytta till Canada, och där sälja sina djur. På vägen överraskas de dock av en fruktansvärd storm, skeppet förliser och den ende som klarar sig är Pi, i sällskap med en zebra som bröt benen när den hoppade ner i livbåten, en orangutang som kommer flytande på en bananstock, en hyena och en enorm bengalisk tiger. Detta märkliga sällskap ska tillsammans försöka överleva i en liten livbåt, mitt ute i Stilla havet...




Berättelsen om Pi är en heeelt underbar film, som jag varmt kan rekommendera till alla som någon gång funderat över livets storslagenhet! De fantastiska naturscenerna och fina djuren är dessutom en bonus som heter duga; mer än en gång satt vi alla tre andlösa och bara njöt av hur vacker filmen var; jag kan tänka mig att det var enormt att se den på bio, i 3D-formatet!

Berättelsen om Pi är en mångfacetterad berättelse; en kan se den som en vacker naturfilm, njuta av den och uppskatta den som sådan, men om en väljer att ta till sig det övergripande filosofiska temat så ger filmen så enormt mycket mer; detta är en film som jag skulle kunna se många gånger, och som jag kommer att bära med mig i tankarna under en lång tid framöver!

Tillägg: Har läst X antal recensioner om Berättelsen om Pi, men det var Bokhoras jag fastnade mest för. Åsa tycker att de i filmen har förenklat historien och skriver tittaren på näsan, till förmån för storslagna naturscener. Uppenbarligen håller jag inte med, men jag ska definitivt införskaffa boken snarast möjligt; uppenbarligen finns det än mer av det filosofiska temat i den, och jag vill ha mer!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: