Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Paradisoffer

Kategori: Deckare

Författare: Kristina Ohlsson.
ISBN: 978-91-87319-10-5.
 
Fyrahundra människor på tiotusen meters höjd.
En man som skulle utvisas och som teg om den enda information som skulle kunna rädda honom.
En kapten som styrde sin besättning och sina passagerare mot döden och som vägrade berätta varför han gjorde det han gjorde.
Ett hemligt fängelse som ingen ville prata om.

- Här har nu grundplotten i Kristina Ohlssons senaste bok, Paradisoffer, där SÄPO tvingas samarbeta med politikerna på justitiedepartementet, där Fredrika Bergman för tillfället arbetar. Frågan är om det samarbete med Alex Recht och Eden Lundell avslräcker eller får Fredrika att inse att det är inom polisen hon hör hemma, och inte på departementet?

Paradisoffer (pocket)

Paradisoffer är på många sätt olik Kristina Ohlssons tidigare böcker om Alex Recht och hans utredningsgrupp. Kanske för att utredningsgruppen inte längre existerar; Peder är död, Fredrika arbetar efter ett år i USA på utrikesdepartementet och Alex själv jobbar på rikskrim. Inget är sig likt, ingenting är lika bra som det var då...

Jag får känslan av att Paradisoffer är en nystart även för Ohlsson; ett nytt sätt att skriva, med en större verklighetsförankring och aktualitet. Jag vet ännu inte om det kommer att visa sig vara positivt eller negativt, men än så länge gillar jag "de gamla" böckerna bäst...

Kommentarer

  • [Anna] säger:

    Kan det vara serien Off the Map du tänker på när du pratade om at läkare som for till afrika?

    Svar: Det var det (även om det tydligen var Sydamerika..;))! Tusen tack för hjälpen! :)
    Bokälskaren

    2013-03-04 | 17:31:13
    Bloggadress: http://bokraden.blogspot.com
  • Maria säger:

    Det kan du ha rätt i att paradisoffer skiljer sig så mycket från Ohlssons tidigare deckare är för att gruppen av poliser har splittras av olika anlednigar. Men jag hoppas inte att hon överger det gamla för det var ju det som var så bra och spännande. Jag gillar inte att hon har övergått till att skriva politisk deckare, för jag är inte förtjust i den typen av deckaregenre. Så det är därför som jag inte gilla denna bok. Kunde inte sätta fingret på vad set var innan du nämnde det. Tack för att du fick in mig på i rätt riktning i mitt tänkande. :) så jag tror att jag kommer tycka det är mest negativt om Ohlsson ska byta deckare inriktning på sina kommande böcker om de blir samma som paradisoffer. Men får se näe hennes nästa bok kommer. Förmodligen kommer jag säkert läsa den dör jag gillar hennes sätt att skriva trotsallt.

    Svar: Glad att kunna hjälpa dig att sätta fingret på din läsupplevelse :)
    Bokälskaren

    2013-03-04 | 23:14:08

Kommentera inlägget här: