Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Memento mori

Kategori: Deckare

Författare: Elias Palm.
ISBN: 9789187377129
Uppläsare: Mats Eklund.
Serie: Rättsläkare Ella Andersson, del 3.

Som sekreterare på den rättsmedicinska enheten hör det till Gunvors arbete att ta emot och gå igenom all post som kommer till avdelningen, och diarieföra det som ska diarieföras. En dag kommer ett bud med ett paket, stort nog att rymma en fotboll. När Gunvor öppnar paketet känner hon en välbekant lukt, en lukt som hon i egenskap av sekreterare tack och lov sällan kommer i kontakt med, men som hon ändå känner väl igen efter de tillfällen då ventilationen på rättsmedicin varit ur funktion; lukten av död. Paketets innehåll ligger väl förpackat, i två lager tjock plast, men hon behöver inte se särskilt mycket innan hon inser att det ligger ett mänskligt huvud i paketet!

Vem skickar ett mänskligt huvud i ett paket?
Varför skickas paketet just till den rättsmedicinska avdelningen?
Vems är huvudet?

Frågorna som uppkommer är givetvis många, och det krävs ett ihärdigt arbete för att finna svaren.

Memento mori (mp3-bok)

Memento mori skiljer sig på många sätt från de tidigare böckerna om rättsläkare Ella Andersson. Om vi börjar med det som först är mest påtagligt så är det en ny uppläsare, och det känns till en början heeeelt fel; efter två böcker hade ju i alla fall jag vant mig vid att det var Mattias Linderoth som berättade Ellas historia. Mats Eklund låter som om han vore lite äldre, och har den där härliga lite knarriga rösten som jag gillar, men det tog ett tag innan jag vande mig vid att det var han som berättade den tredje och avslutande delen i berättelsen om Ella Andersson och hennes kollegor...

Den andra stora skillnaden är att det inte längre är bara Ellas historia; som läsare får man den här gången även följa flera av de andra personerna, något som jag till en början tyckte var förvirrande och lite tråkigt - Jag gillar ju Ella! Även detta vande jag mig vid efter ett tag, och med facit i hand så hade historien inte kunnat berättas på något annat sätt...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: