Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Hennes iskalla ögon

Kategori: Deckare

Författare: Carin Gerhardsen.
ISBN: 9789113049939
Serie: Hammarbyserien, del 6.
Uppläsare: Katarina Ewerlöf.

Två kvinnor försvinner utan ett spår och utan rimliga förklaringar. Båda var stadgade familjemödrar som levde ett till synes stabilt liv, men efter att Hammarbypolisens duktiga medarbetare börjar skrapa på ytan visar det sig att inte allt är som det ser ut att vara.

Samtidigt börjar en tredje kvinna ta mod till sig, och söker stöd från kvinnor som är eller varit i samma situation som hon själv, som blir grovt misshandlad av sin man, såväl fysiskt som psykiskt. En dag försvinner även dessa kvinnor; vad är det egentligen som pågår???

Hennes iskalla ögon (ljudbok)

Hennes iskalla ögon är en kriminalroman på temat kvinnovåld i alla dess former, om de mekanismer som får en kvinna att trots allt stanna kvar hos en våldsam man och om hur stark och betydelsefull en riktig vänskap kan vara. Tyvärr blir jag lite besviken på Carin Gerhardsens sjätte bok i Hammarbyserien; jag har älskat de tidigare böckerna i serien, och förväntningarna var höga. Jag tycker dock att boken innehöll några misshandlade kvinnor och empatistörda män för mycket, för många barn som växte upp i terror. Detta gjorde mig emellanåt förvirrad, och jag hade svårt att hålla isär dem. För övrigt var själva historien som vanligt fantastisk, och jag hoppas att nästa bok känns lite mer genomarbetad!


Jag har en tid sett Hennes iskalla ögon lite här och där, men omedelbart tittat bort, då omslaget var till förväxling likt den fruktansvärt obehagliga Den som vässar vargars tänder, av Carina Rydberg; som jag kom ihåg det så var det exakt samma varg, och jag fick starka obehagskänslor av att bara se ett liknande omslag, då förstår ni vad jag tyckte om den sistnämnda..:/

Den som vässar vargars tänder (pocket)  Hennes iskalla ögon (inbunden)

- Egentligen var ju vargarna inte så lika som jag mindes det; och Gerhardsens varg visade sig inte ens vara en varg, utan en Siberian husky, men ändå...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: