Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Den sista akten

Kategori: Deckare

Författare: Mari Jungstedt.
ISBN: 978-91-7429-331-9.
Serie: Knutas, del 10.

Den stridbara debattredaktören Erika Malm hittas mördad på sitt hotellrum, mitt under den myllrande Almedalsveckan. Malm var aktiv i kampen mot rasism och högerextremism, och dagen innan hamnat i skottgluggen när en debatt urartade och till och med fick avbrytas, på grund av att medlemmar från den nya högerextrema organisationen Det Nya Sverige startade bråk.

Har mordet på Malm rasistiska eller högerextrema orsaker, eller kan det ha något att göra med hennes otaliga affärer med andra män än sin egen; har han eller någon annan tröttnat, och bestämt sig för att hämnas? Och hur kom det sig att Malm trots gårdagens tumult bestämde sig för att gå på teater på kvällen???

Den sista akten (pocket)

Jag tror att jag har läst alla Mari Jungstedts deckare, och jag har gillat dem alla. Jag gillar Jungstedts persongalleri och hur hon beskriver de vardagliga problemen, skickligt sammanvävt med sina mordgåtor. Trots detta så tror jag att Den sista akten är hennes klart bästa bok hittills, och det är inte dåligt, att i den tionde boken i samma serie fortfarande utvecklas, och överträffa sig själv!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: