Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Utan ett ord

Kategori: Pocketcirkeln

Författare: Linwood Barclay.
ISBN: 978-91-86369-15-6.

Cynthia är 14 år gammal, och har grälat med sina föräldrar efter att fadern letat upp henne när hon satt i den några år äldre pojkvännens bil och tillsammans med denne hånglade och drack sig full. Det sista hon säger till sina föräldrar innan hon somnar djupt är att hon hatar dem och önskar att hon aldrig mer behövde se dem. När Cynthia vaknar nästa morgon är huset tomt, utan tecken på att vare sig föräldrarna eller brodern sovit där. Cynthia blir lite fundersam, men tänker att de åkt tidigt till skola och arbeten. När hon kommer hem från skolan och huset fortfarande är tomt, och det dessutom inte finns något meddelande om vart resten av familjen tagit vägen så blir hon orolig, går över till grannarna och anmäler sin familj försvunnen.

25 år senare har Cynthia fortfarande inte hört ett enda livstecken från sin familj, och hon har ingen aning om vad som hände den där natten för så länge sedan. Med tanke på att det är en storts "jubileum" ställer hon upp i en TV-show, och har höga förhoppningar om att någon som vet vad som hände ska höra av sig, så att hon kan lägga det förflutna bakom sig och få ett avslut. Till en början händer inte särskilt mycket, eller rättare sagt ingenting alls, men så leder olika omständigheter till varandra, och hela den mystiska historien börjar nystas upp...



Utan ett ord är en lättläst thriller med högt tempo och oförutsägbar handling. Under berättelsens gång så funderar jag mycket över vad som egentligen hänt Cynthias familj, men jag hade aldrig kunnat lista ut hur det egentligen hängde ihop. Jag tycker dock att den tappar lite precis i slutet; det blir lite för många parallella skeenden och tillfälligheter för min smak. Annars gillar jag bokens ton, och idén är väldigt spännande!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: