Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Den frusna trädgården

Kategori: Roman

Författare: Kristin Hannah.
ISBN: 978-91-7429-262-6.
 
Nina och Meredith Witheson är systrar, och på ytan så olika som två människor kan bli; Nina är den äventyrliga utrikesfotografen, som alltid befinner sig där i världen där det för tillfället är som mest oroligt. Meredith har istället valt att stanna kvar i hembygden, och har tagit över familjeföretaget; den äppelodling som är faderns livsverk. När en skrapar lite på ytan inser en snart att de båda hanterar relationen till den avståndstagande och kyliga modern på sitt sätt, och relationen till modern har satt liknande spår hos dem båda.

När fadern plötsligt blir svårt sjuk och avlider samlas de tre kvinnorna Witheson i barndomshemmet, och med stora ansträngningar och mycket möda börjar de sakta att närma sig varandra. Steg för steg lyckas de (med den avlidne faderns hjälp) övertala modern att berätta sin historia, som hjälper dem att förklara mycket av hennes märkliga beteende genom åren, och hjälper döttrarna att sätta sin barndom i ett annat ljus.

Den frusna trädgården (pocket)

Jag tycker att Den frusna trädgården till en början var lite seg, men ju mer jag kom in i den desto mer kom jag att tycka om den. Den är lågmäld, vacker och sorglig, och jag gillar den skarpt! Det enda jag har att anmärka på är väl egentligen slutet; det kändes en aning för långsökt för min smak, men så har jag ju lite svårt för alltför lyckliga slut; de allra flesta älskar det säkert!

Kommentarer

  • Monika säger:

    Jag har väldigt svårt för de där Hollywood-sluten och på något sätt så fastnar de aldrig.

    Svar: Det är samma här; ett lite smått olyckligt slut är (nästan) alltid mer minnesvärt, och betydligt med trovärdigt!
    Bokälskaren

    2013-08-11 | 13:21:08
    Bloggadress: http://bokslut.blogspot.com/

Kommentera inlägget här: