Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Alice i zombielandet

Kategori: Fantasy

Författare: Gena Showalter.
ISBN: 978-91-640-7798-1 (bokhandel), 978-91-640-7675-5 (web).
Serie: Berättelsen om underlandet, del 1.

Alice är inte som andra tonåringar; hennes pappa är övertygad om att världen är befolkad av monster, som kommer ut så fort solen har gått ner och är ute efter att äta oss människor. Därför har han en mängd regler för sin familj, men viktigast av dem alla är att de inte får vistas utomhus efter mörkrets inbrott. Om en tänker närmare på det så får det en mängd konsekvenser för en tonåring; inga fritidsaktiviteter som pågår tills efter solen gått ner, inga fester, inga pojkar, inga dejter...

På sin 16-årsdag (som föräldrarna glömt bort - igen) lyckas hon dock övertala dem att låta lillasyster Emma få delta på en balettuppvisning; det är första gången hon är med, och Emma briljerar genom att vara duktigare än alla de andra. På vägen hem råkar familjen dock ut för en fruktansvärd bilolycka, som slutar med att Alice förlorar båda sina föräldrar och sin älskade lillasyster.

Från den dagen är ingenting längre sig likt; Alice flyttar till sina morföräldrar, får börja i en ny skola med nya vänner - och hon inser att hennes far inte var så tokig som hon under hela sin uppväxt har trott. Monstren finns därute, hon kan se dem och det finns andra som också kan se dem! Alice väljer dock ett helt annat sätt att hantera denna vetskap än vad hennes far gjorde; hon bestämmer sig för att bekämpa monstren/zombierna, tills varenda en av dem är utrotad...

Alice i Zombielandet (häftad)

Det är ganska länge sedan jag första gången stod och fingrade på Alice i zombielandet, för att slutligen lägga den ifrån mig. Jag tänkte att idén var helt briljant, men lätt att misslyckas med, och att den nog skulle falla platt och bli alltför barnslig. När jag sedan läste en positiv recension hos Swedish zombie (även om mr Johny himself var något tveksam) bestämde jag mig för att ändå ge den en chans, och det ångrar jag inte! Jag gillar det ungdomliga språket, som aldrig slår över och blir krystat eller överdrivet, och jag fullkomligt älskar de olika karaktärerna! Jag slukade boken, och längtar efter att fortsättningen ska komma ut! Alla ni YA-älskare som ännu inte läst Alice i zombielandet; ge er omedelbart ut och införskaffa boken och boka av en dag eller två för bokslukande!

Kommentarer

  • louise säger:

    Hej, jag funderar på att köpa den här boken men undrar vilken åldersgrupp du anser att den passar bäst för? Gärna konkreta åldrar..bra recension annars! :)

    Svar: Hmm, det där är alltid svårt... Jag skulle nog rekommendera den från tonåren och uppåt! Tack så mycket! 🙏😄
    Bokälskaren

    2015-02-12 | 07:35:14
  • Anonym säger:

    Få hoppas bok två och tre också kommer ut på svenska :)

    2015-06-21 | 03:20:59

Kommentera inlägget här: