Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Pojken som slutade gråta

Kategori: Deckare

Författare: Ninni Schulman.
ISBN: 9789173485821
Uppläsare: Angela Kovács.

Sommaren i Hagfors är varm. Väldigt varm. I denna miljö börjar en pyroman utföra sina dåd; bostäder bränns ner med hjälp av välplacerade molotovcocktails, och ägarna brinner inne.

Efter den andra branden hittar polisen en gemensam nämnare; alla de drabbade har varit med på en Ålandskryssning många år tidigare, och därefter vittnat i en rättegång, i Finland.

När kommunalrådets bostad brinner faller detta spår; hon var inte med på den aktuella kryssningen, och hade ingenting med den finska rättegången att göra. Vad har egentligen de utsatta gemensamt, och vem kommer att drabbas härnäst??



Jag tyckte oerhört mycket om Ninni Schulmans debut, Flickan med snö i håret, och Pojken som slutade gråta är en uppföljare som heter duga! Här har vi utan tveka en av landets nya stora deckardrottningar, och jag är säker på att Schulman även kommer att göra internationell succé; världen älskar ju Swedish crime!

Jag gillar också hur Schulman förklarar och fördjupar karaktärernas inbördes relationer; ibland känns det nästan som att själva kriminalhistorien kommer i andra hand, och jag gillar hur snyggt hon väver ihop det!
Dessutom gillar jag Angela Kovacs skarpt, både som skådespelerska och som uppläsare. Hon ger ett så sympatiskt intryck, och har dessutom en behaglig röst, perfekt för ljudböcker!

Kommentarer

  • Maria säger:

    Jag gilla med Ninni Schulmans debut, " Flickan med snö i håret". Spännande

    2013-04-11 | 01:00:36
  • Maria säger:

    Å dumma mobil att skicka iväg min kommentar innan jag var färdig. Så här skulle jag ju skriva. Jag gillade också Ninni Schulmans debut "Flickan med snö i håret". Spännande och bra, lite svår att lägga ifrån sig. Det låter ju bra att "Pojken som slutade gråta" är lika bra m inte bättre. Tack för det tipset! Ska ta och läsa den vid ett senare tillfälle. Skriver på min "att-läsa-lista!

    Svar: Tycker absolut att du ska läsa den om du gillade Schulmans debut; den fortsätter i samma anda!
    Bokälskaren

    2013-04-11 | 01:06:59

Kommentera inlägget här: