Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Världskrig Z - En muntlig historik över zombiekriget

Kategori: Fantasy

Författare: Max Brooks.
 
Boken tar sitt ursprung strax efter det stora Zombiekriget, som varit mycket nära att förgöra mänskligheten. "Författaren" intervjuar överlevare; militärer och andra aktivister såväl som "vanliga" civilia, som mött zombierna och drabbats av deras framfart. Sakta får man som läsare en bild av krigets fasor, med detta helt nya hot. Man får följa med ner i krigets allra värsta mörker, för att slutligen komma upp igen, nya barn föds och växer upp; mänskligheten börjar känna nytt hopp, även om zombierna med jämna mellanrum dyker upp igen...
 
Världskrig Z: en muntlig historik över zombiekriget (pocket)
 
Idén Max Brooks har när han skriver Världskrig Z är för mig mycket tilltalande, därför blir jag till en början mest besviken, när det mest påminner om vilken krigsroman som helst. Eftersom jag har en inre spärr mot att lägga ifrån mig en bok jag börjat att läsa så gjorde jag inte det, och efter ungefär hälften så infinner sig det där flytet och sammanhanget som jag saknade i början!
 
Jag tror inte att andra än gedigna krigs- och/eller zombiefantaster orkar ta sig igenom denna bok, men för dem kan jag faktiskt rekommendera den, och håll ut- det blir bättre!
 
Läser i baksidestexten att filmatiseringen av boken kommer på bio sommaren 2013, med Brad Pitt i huvudrollen! Det ska onekeligen bli väldigt spännande att se filmatiseringen; det kan inte vara helt lätt att få till något sammanhang, med tanke på att boken är uppbyggd av en mängd fragment, ögonblicksbilder... 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: