Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Roten till det onda

Kategori: Deckare

Författare: Peter Robinson
ISBN: 978-91-85419-73-9
 
En ung man hittas ihjälsparkad i en gränd i Eastvale en tidig söndagsmorgon. Det har regnat hela natten, och offret är så illa tilltygat att det tar ett tag innan han kan identifieras. Då visar det sig dock att han levt ett dubbelliv; ett han visat upp för sin familj och ett helt annat i vardagslivet. På helgerna åkte Jason Fox hem till sina föräldrar, spelade fotboll och åt en bit med sitt gamla fotbollslag.

Det visar sig dock ganska fort att Jason inte hade någon särskilt nära relation till sin familj; Både arbetet och den adress Jason uppgett till sina föräldrar visar sig vara högst inaktuella, och överkommissarie Alan Banks och hans kollegor inom polisen i Eastvale får snart höra obehagliga rykten. Rykten om att Jason Fox varit nynazist, aktiv inom organisationen Albion league, med utbredning över hela England och högst tvivelaktiga arbetsmetoder. När det dessutom kommer fram att Jason varit i bråk med ett gäng pakistanier den aktuella lördagskvällen verkar fallet löst, men det är något som gnager inom Banks, något som inte riktigt stämmer...
 
Roten till det onda (storpocket)
 
Jag har läst de flesta (om inte alla) av Peter Robinsons böcker om Alan Banks, och gillat dem alla skarpt. Roten till det onda är inget undantag, även om jag generellt sett har svårt för när tidsperspektivet bryts i en bokserie. Handlingen i denna bok utspelar sig kronologiskt innan En ovanligt torr sommar (den första boken i serien), vilket innebär att Alan fortfarande är gift med sin fru Sandra, även om äktenskapet är på upphällningen.
 
Det jag gillar så mycket med Robinsons böcker är dels landskapet; är oerhört förtjust i det engelska landskapet. Jag gillar även hans sätt att skriva; lågmält och utan större gester (även om morden kan vara nog så grova), och med fokus i första hand på karaktärerna och relationerna dem emellan.

Kommentarer

  • Maria säger:

    Jag gillar också Peter Robinsons deckare om Alan Banks väldigt mycket, tycker att de är spännande o skrivna på ett bra sätt. Jag har läst alla hans tidigare böcker, så jag ser framemot att även läsa den här. Känns ju lite förvirrande ang Banks privatliv att han här är fortfarande är gift med sin fru Sandra. Att det inte är kronologiskt där. Men jag brukar inte ha några problem att läsa böcker olika ordning när det gäller själva hjältens privatliv. Kan vara svårare hänga med i andra följetong romaner om de inte läses i ordning. Men inte i genren deckare av samma författare är det inte ngt problem.

    Svar: Gillar du de tidigare så kommer du garanterat att gilla Roten till det onda. Som sagt är det dock en aning förvirrande att han är gift med Sandra, och att Banks har en annan partner än Annie Cabbott...
    Bokälskaren

    2012-10-15 | 01:15:11

Kommentera inlägget här: