Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Riki-tiki-tawi

Kategori: Biografi

Författare: Rikard Wolff.
ISBN: 9789173485159.
Uppläsare: Rikard Wolff.

Rikard Wolff var ett litet barn som tyckte om att leka själv, var brådmogen och som drabbades av sin första panikångestattack redan innan han började skolan. Han var en brådmogen pojke som ständigt ville vara till lags; "Vilken fin klänning tant har!"... Rikard började skolan när han var sex år gammal. Hans bror började inte förrän han var sju år, men pappa var bara fem, så det jämnade ju ut sig, och Rickard kunde redan läsa och skriva, och prata engelska!

Redan tidigt visste Rikard att han skulle bli skådespelare, och 20 år gammal flyttade han till Skara, och började på Skara skolscen. Året i Skara förändrade Rikards liv.

Rikitikitavi (mp3-bok)

Jag tyckte mycket om att lyssna på Rikitikitavi! Rikard Wolff har en väldigt trevlig röst, och det kändes mer som en berättelse än en bok; en riktig biografi! Han berättar om hela sitt liv, från den ångestfyllda barndomen till året i Skara och det stora genobrottet, med Änglagård. Givetvis kan han inte ignorera AIDS, och det förvirrade 80-talet, när sjukdomen spred sig bland homsexuella män, utan att någon visste hur den smittade! Intressant att höra någon berätta om det "inifrån", och inte bara ur sjukvårdsperspektiv!

Det som gör att jag är extra glad att jag lyssnade på Rikitikitavi istället för att läsa den är, förutom Rikards trevliga läsning, att han kompletterar sin berättelse med musik och visor på ett mycket trevligt sätt. Jag kan verkligen varmt rekommendera Rikitikitavi, och då gärna som ljudbok!