Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Vart tog den söta lilla flickan vägen?

Kategori: Spänningsroman

Författare: Åsa Lantz.
ISBN: 978-91-7429-215-2.

Yi Young kom till Sverige som 14-åring, då under namnet Ai Gou Yi. Som vuxen är hon en av landets djärvaste och mest frispråkiga dokumentärfilmare, när hon bestämmer sig för att sända filmen om sitt liv, i tre delar, på bästa sändningstid i SVT.

Första avsnittet är minst sagt provocerande; Yi svingar vilt med sleven, och kommer med många anklagelser och antydningar åt olika håll. Kvällen då det första avsnittet visas blir händelserik och tumultartad, och Yi tvingas att gå under jorden på obestämd tid. Hennes något otippade bundsförvant blir regissören och dramatikern Viggo Sjöström, som är ofrivilligt ledig, och försöker hämta sig efter att ha blivit brutalt sågad efter sin senaste föreställning.

Händelseförloppet blir alltmer invecklat och allt underligare; är Yi verkligen jagad, eller har hon fått någon form av sammanbrott och blivit paranoid? Hur ska Viggo kunna hjälpa någon som håller sig gömd, även för honom?

Vart tog den söta lilla flickan vägen (pocket)

Vart tog den söta lilla flickan vägen är en oerhört bra bok; stark och gripande. Jag tror dock att Lantz skulle ha tjänat på att dela upp historien på två eller rent av tre böcker; historien är så invecklad, och har så många olika spår att jag tror att den hade blivit mer lättläst om hon hade broderat ut de olika spåren lite, och beskrivit de lite mer ingående. Vissa delar hade också tjänat på att förklaras lite närmare tidigare i boken. Bland annat tror jag att man lättare hade kunnat följa historien om grundidén för projektet Vänskap mellan länder hade kommit fram tidigare.

Trots allt så tycker jag att boken är jättebra, och jag vill verkligen rekommendera den till alla som tycker om starka och gripande böcker!