Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Pandora

Kategori: Bokcirkel

Författare: Anne Rice.
ISBN: 978-0-345-42238-5.

Pandora är en mycket gammal (2000 år) och övermänskligt vacker vampyr. - Hon är faktiskt så vacker att hon måste dölja sig med solglasögon, scarves och handskar för att undvika onödig uppmärksamhet från de människor som vistas i hennes närhet. En dag kontaktas Pandora av en annan vampyr, som heter David, som är historiker och som håller på att skriva en form av "vampyrkrönika". Nu vill han att Pandora ska berätta sin historia, främst från när hon levde och hur hon förvandlades. Pandora är till en början mycket tveksam till uppdraget, men mötet med David har fått henne att börja tänka på sitt förflutna, och sedan är det som om hennes historia skriver sig själv...

Pandora: New Tales Of The Vampire (häftad)

Kanske beror det på att jag läste den på engelska, men jag blev tyvärr besviken på Pandora; jag tycker att den var seg och rörig. Hennes landsflykt beskrivs oerhört ingående och långrandigt, och upplägget är lovande även för hennes existens som vampyr. Tyvärr så tycker jag att Rice generellt sett här går vilse i långdragna beskrivningar av miljöer, stämningar och så vidare, och det är inte vad jag var intresserad av, när jag läser en vampyrbok...

Här kan du se vad Malka tyckte om Pandora!