Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Nya röster sjunger samma sånger

Kategori: Debatt

Författare: Liza Marklund.
ISBN: 978-91-86675-89-9.

Liza Marklund är inte bara författare av deckare och böcker om misshandlade kvinnor, hon är även journalist och krönikör, som aldrig är rädd för att skriva om det som är "förbjudet" och obekvämt. Hon står upp för den lilla människan, som har det svårt, och kämpar för att även dessa människor ska ha samma rättigheter och få samma chanser som andra. 

- "Jag är nästan löjligt upptagen av att saker ska vara rättvisa... Om jag bara hade tordats så hade jag blivit politiker, men jag är alldeles för ängslig och svag."
- Denna rädsla ser man inte mycket av i Marklunds arbete, men det känns ändå befriande att även den tuffaste kan erkänna sig liten och svag.

Nya röster sjunger samma sånger och andra krönikor 1985-2010 (pocket)

Nya röster sjunger samma sånger är indelad i "kapitel", som kan vara förvirrande; det finns ingen kronologisk ordning, utan Marklund berättar sin historia genom dessa krönikor utifrån vilket ämne de behandlar. Krönikorna, och boken, vänder vår uppmärksamhet mot de ämnen som är lite jobbiga att tänka på, och definitivt att prata om. - Så här kan det ju inte vara i min verklighet- eller..? Jag tror och anser att det tvärtom är oerhört viktigt att våga tala även om de ämnen som är lite otäcka och skrämmande, därför tror jag att boken skulle kunna utgöra ett alldeles utmärkt diskussionsunderlag, exempelvis i skolan eller dylika sammanhang.