Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Is och vatten, vatten och is

Kategori: Roman

Författare: Majgull Axelsson.
ISBN: 9789113021881.

Inez och Elsie är tvillingar, och i barndomen står de varandra så nära som bara tvillingar kan. Under tonåren glider de dock isär alltmer, och när Elsie tidigt blir gravid är det slutet för deras närhet. Elsie känner ingen som helst vilja eller längtan efter ett barn, medan Inez däremot håller på att gå under av den barnlängtan som förtär henne. Lösningen blir att Inez tar hand om Elsies son Björn, medan Elsie själv går till sjöss och försöker glömma att hågonsin varit gravid. Inez träffar Birger, och får snart en egen dotter; Susanne, men hennes hjärta kommer alltid att klappa lite extra för Björn.

Susanne och Björn växer upp som syskon, men Susanne känner sig alltid lite utanför, överflödig, och när Björn dessutom slår igenom som sångare i det populära bandet Typhoons är Susannes utanförskap ett faktum.

Is och vatten, vatten och is (storpocket)

Is och vatten, vatten och is är en märklig och osammanhängande roman, som aldrig riktigt griper tag i mig. Den byter hela tiden fokus, såväl i tid som mellan personer, och detta hindrar mig från att riktigt komma in i historien, och ta den till mig.

Jag har hållit på att läsa den i över ett år nu; läst några kapitel, tröttnat och börjat läsa något annat, och så vidare. Detta är ett läsmönster som inte alls är likt mig; jag brukar i princip alltid läsa ut den bok jag håller på med omedelbart, även om jag inte tycker att det är så bra...