Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Dracula

Kategori: Gotiska berättelser och annan fasaväckande litteratur

Författare: Bram Stoker.

Historien börjar med att mäklaren Jonathan Harker åker på en utlandsresa för en kunds räkning, kundens namn är Dracula, och han bor i ett gammalt ödsligt slott i de Transylvanska bergen. Harkers arbetsgivare har dock hjälpt greven att köpa ett hus i London, och det är för att göra i ordning det sista inför denna flytt som Harker har ombetts att besöka greven i hans nuvarande hem. Det dröjer dock inte länge innan Harker blir mycket illa till mods i grevens sällskap, och terrorn ökar...

Medan Harker är i Transylvanien så besöker hans fästmö (Mina) sin bästa väninna, Lucy, som har börjat gå i sömnen igen, något hon inte har gjort sedan barndomen, och hon verkar inte heller riktigt frisk; hon är tidvis så blek och matt... Detta är dock något som lätt går att förklara med att hon under en och samma dag fick inte mindre än tre frierier (!), och har således utsatts för stark sinnesrörelse, och haft mycket omkring sig den senaste tiden...

Dracula (inbunden)

Boken är uppbyggd på ett lite annorlunda vis, av sammanställda dagboksanteckningar, brev och tidningsurklipp, som successivt berättar historien om greve Dracula, sedd ur ett flertal olika vinklar. Jag gillar detta annorlunda sätt att skriva på, även om det tog ett tag innan jag vande mig vid att fokus hela tiden skiftade, och det tog ett tag innan jag kunde hålla isär Lucys alla friare och övriga män i historien...

Det faschinerar mig att boken är skriven redan 1897, men håller så väl fortfarande; detta är verkligen en klassiker väl värd att läsa!

Denna upplaga innehåller dessutom ett längre Efterord som handlar om Bram Stoker själv; detta tyckte jag var väldigt intressant.