Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Snömannen

Kategori: Deckare

Författare: Jo Nesbö.
ISBN: 978-91-86067-05-2.

Kommisarie Harry Hole har fått ett anonymt, kryptiskt brev från någon som kallar sig Snömannen. När ett antal kvinnor sedan försvinner i Oslo med omnejd tar det inte så lång tid innan Hole kopplar ihop försvinnandena med brevet han fått, trots att de utåt sett inte har så mycket gemensamt; de är gifta och har barn, och på den plats de har försvunnit från finns en snögubbe...

Snömannen (pocket)

Som vanligt skriver Nesbö bra, spännande och beroendeframkallande!
Jag tycker dock att Snömannen innehåller några karaktärer för mycket; jag tycker att det är svårt att hålla isär dem alla (vilken kvinna var gift med vilken man, och vem/vilka var deras barn...), och får vid ett antal tillfällen bläddra tillbaks, för att påminna mig om vilka som "hör ihop". Detta förstör mitt läsflyt, och sätter ner den sammanlagda läsupplevelsen en smula.