Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Nyttan av att tala högt med sig själv

Kategori: Självhjälp

Författare: Per Naroskin.

Jag hörde talas om Per Naroskin första gången när han var med i SVT:s sommarpratarprogram. Jag tyckte att han verkade vara en skön snubbe; jag tror att det var den där kombinationen av psykoterapeut och stand-upkomiker som först fångade mitt intresse - Det här är uppenbarligen en kille som inte är rädd för att göra det han tycker är intressant och utmanande, vare sig det passar in i andras bild av honom eller ej!

När han sedan nämnde att han skrivit en bok som hette Nyttan av att tala högt med sig själv så bestämde jag mig för att skaffa den boken; Nog för att jag redan är ganska bra på att tala högt med mig själv, men här kunde jag kanske få stöd för min övertygelse om att det faktiskt är bra, och inte det minsta konstigt!

Nyttan av att tala högt med sig själv (pocket)

När jag fick boken blev jag först lite besviken, när jag såg att det bara var ett enda kapitel som faktiskt handlar om att tala högt med sig själv...
Hur som helst så är det i alla fall en väldigt trevlig liten bok; Naroskin ger oss små anekdoter och lustiga berättelser ur sitt eget liv, och man får faktiskt efteråt känslan av att hela boken var olika tillfällen då han talade med sig själv...

Eftersom han är psykolog och psykoanalytiker luras man att tro att det ska komma någon form av analys efter varje berättelse; någon värdering, men det gör det inte, istället stimuleras jag själv till att fundera över de olika skeendena...