Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

The Hunter

Kategori: Science Fiction

Författare: Robert Swartwood.

The Hunter är en novell som Swartwood skrivit speciellt för Swedish Zombie. Den går att läsa fristående från The dishonored dead, men det är en fördel att ha läst boken innan. Dels för att det tar ett tag innan man greppar det ovanliga konceptet med zombies och döda, och dels för att de två historierna hör ihop. The Hunter är en trevlig liten historia, som delvis ger ett nytt ljus till romanen; en komplettering, så att säga.

 

You've been booked!

Kategori: Allt och inget

Ett perfekt upplägg för oss boktokiga har Booked, där du får recensionsexemplar av böcker som ännu inte kommit ut (eller böcker som kommit ut, men som förlagen vill göra lite extra reklam för), under förutsättning att du på något vis ger ditt omdöme om boken- Det behöver inte vara via en blogg, utan kan även vara via exempelvis Facebook, Twitter eller andra sociala medier. Bra initiativ tycker jag, även om jag ännu inte varit snabb nog att kunna få någon bok!



Recensionsutmaning: The Dishonored Dead

Kategori: Science Fiction

Författare: Robert Swartwood.
ISBN-13: 978-1463736286.
ISBN-10: 1463736282.

The dishonored dead är inte någon klassisk zombieroman- Man kan faktiskt säga att det är en spegelvänd zombieroman... Vi befinner oss i en inte alltför avlägsen framtid, där världen ser helt annorlunda ut än nu. Efter det stora zomiekriget så är zombierna är i en överväldigande majoritet, och de levande kallas av dem zombies, medan de själva bara är "vanliga" döda...
Dessutom så dör verkligen "zombierna" verkligen när de blir dödade, medan de döda successivt ruttnar och faller sönder, men dör egentligen inte förrän de helt fallit i bitar- Eller om de blir skjutna i huvudet/halshuggna. De döda existerar, gör barn som växer upp, och deras liv är egentligen ganska likt vårt- Förutom att de är just döda, då... Zombier däremot, kan bara skapas på ett sätt; i 10-årsåldern har de ett känsligt spann, då de kan "smittas", och bli zombier (det vill säga levande)- Något som alla döda föräldrar desperat försöker undvika, och om de märker att deras barn är smittat så måste de döda barnet.

- En aning krångligt, jag vet! Vi får stiga in i denna framtida värld genom zombiejägaren Conrads ögon. Han är en erfaren jägare, ja faktiskt en av de allra bästa, när det otänkbara en dag inträffar- Conrad tvekar när han ska skjuta en zombie! Istället för att få sparken blir han dock befordrad, och får på sitt nya arbete veta så mycket om världen som han aldrig hade kunnat föreställa sig!

Armén har till exempel "zombies" (det vill säga levande personer) som medarbetare, och forskar kring hur de upplever verkligheten. Bland annat har man fått veta att zombierna kan se färger, och inte bara svart, grått och vitt som de döda. Inte nog med detta; de drömmer när de sover, och armén förvarar böcker på en noggrannt dold plats- Böcker, som har varit förbjudna sedan så länge någon kan minnas (tillsammans med musik, poesi och alla andra yttringar av fantasi)!



Det tog mig ett bra tag att fatta den omvända relationen mellan döda och zombies, men jag insåg efter ungefär halva boken att jag tilll och med såg bokens värld som svart-vit, det måste man väl se som ett tecken på att jag kommit in bra i bokens värld, med dess annorlunda förutsättningar?!
Conrad är en komplex och sammansatt person, som man verkligen kan identifiera sig med, trots att han är död, och the Hunter, och det är verkligen spännande att följa honom genom alla underliga händelser som inträffar, händelser som trots (eller kanske just för att) de är helt osannolika händelser, som Swartwood lyckas få helt sannolika!

Jag vill verkligen rekommendera den här boken, till dig som gillar zombieromaner- Du kommer att få en helt annan historia berättad för dig! Och till dig som inte annars är så förtjust i zombieromaner- Just för att det inte är någon klassisk sådan!

På förekommen anledning...

Kategori: Allt och inget

... så har jag nu bytt typsnitt på båda mina bloggar till Calibri, som enligt mig är lite tråkigt, men i alla fall lättläst. Vad tycker ni- är det lättare att läsa vad jag skriver nu?

Kolla även hur min vardagsblogg ser ut!

Monster och Det kusliga

Kategori: Gotiska berättelser och annan fasaväckande litteratur

Här kommer ett riktigt mastodontinlägg om monster, vad det är som gör att någonting upplevs kusligt och exempel på detta :)

Freud menar att det kusliga, eller der unheimlich, är det som borde ha förblivit fördolt, en hemlighet, men som har dragits fram i ljuset och framträtt. Detta kan också tolkas som att det kusliga är något välbekant och vanligt, men som är förvridet på något sätt, så att det välbekanta får en ovan touch, man får känslan att det är ”något som inte stämmer” med det vanliga, välbekanta… Till en viss del bidrar även den intellektuella osäkerheten kring huruvida någon/-ting är levande eller ”bara” en docka/maskin; det skapar goda förutsättningar för att väcka kusliga känslor då det råder osäkerhet kring huruvida någon/-ting är vid liv eller livlöst samt när det livlösa i alltför hög grad liknar det levande.

 

En annan företeelse som bidrar till den kusliga känslan är upprepningar av olika slag, framför allt i kombination med olika former av hjälplöshet. Ett exempel på detta är när man befinner sig ute i skogen, och överaskas av dimma; man anstränger sig till det yttersta för att hitta tillbaks till den kända stigen, men trots detta finner man sig gång på gång tillbaks på samma plats; vid samma sten, träd eller dylikt…

 

Många människor upplever dessutom allt som har med döden, spöken och de odöda som mycket kusligt. Logiskt vet vi att alla måste dö, men det är helt omöjligt för oss att föreställa oss vår egen död, och vårt eget ”icke-varande”. Än idag menar många religioner att livet fortsätter bortom döden, exempelvis i form av reinkarnation eller någon form av ”andeliv”, och det finns många som påstår sig kunna kommunicera med andar.

 

Även faran spelar stor roll för upplevelsen av det kusliga; till exempel upplevs tystnaden, ensamheten och mörkret avsevärt kusligare än sorlet, sällskapet och det upplysta.

 

När vi nu har benat ut vad som gör en företeelse eller person kuslig så kan vi ställa oss frågan vad som egentligen kännetecknar en skräckhistoria (horror-)? Vad är det som skiljer en skräckhistoria från en deckare eller en fantasyroman? Ofta kan en berättelses genre identifieras utifrån vilka figurer som förekommer i den. En typisk skräckhistoria innehåller hjältar och hjältinnor, något som dock inte är särskilt unikt för just skräck, utan kan ses både i deckare och andra romaner.

 

Det som är unikt för en skräckhistoria är att den innehåller monster, det vill säga varelser som vetenskapen förnekar; såsom vampyrer, varulvar, King Kong och många andra. En skräckhistoria namnges också ofta från det monster den innehåller. Genom denna definition är Psyko och andra liknande berättelser inte skräckhistorier, eftersom dess huvudpersoner är psykotiska, något som inte förnekas av vetenskapen. Den typ av psykotiska mördare vi råkar på i skräcklitteraturen liknar dock inte de psykotiska människor vi råkar på i det verkliga livet; deras karaktärer och sjukdom har drivits till sin spets på ett sätt som vi inte stöter på i verkligheten, och därför räknas dessa berättelser trots allt som skräcklitteratur. Med detta är dock inte sagt att alla berättelser som innehåller monster är skräckhistorier; exempelvis Star Wars innehåller varelser som kan definieras som monster, men är knappast någon skräckhistoria. Vad som skiljer science fiction från skräckhistorier är hur vi känslomässigt reagerar på monstren, våra känslomässiga reaktioner speglar de reaktioner huvudpersonerna i berättelsen uppvisar inför monstret; vi blir skrämda av monstren i skräckhistorier, medan vi inte ser exempelvis Chewbacca i Star Wars som skrämmande.


Mr Hyde
är en förkroppsligad utkristallisering av de sidor hos sig själv som Dr Jekyll inte vill kännas vid, utan försöker tränga undan. Han delar upp sitt Jag i två; Dr Jekyll, som är en god och arbetsam man, och som aldrig skulle komma på tanken att skada eller brusa upp mot någon annan, och mr Hyde, som personifierar alla de sidor som Jekyll försöker tränga undan; han tänker bara på sig själv, gör bara sådant som kan medföra fördelar för honom själv och brusar ofta upp mot andra – Han skadar till och med en liten flicka, och dödar en äldre gentleman! Hyde ser egentligen helt normal ut, men alla hans negativa och otrevliga egenskaper gör att den som möter honom får en känsla av att han är vanskapt på något sätt; han utstrålar en sådan ondska att alla som möter honom blir illa till mods och aldrig vill se honom igen. Det enda avvikande med Hydes utséende är egentligen att han är väldigt kort, vilket beror på att Jekylls negativa sidor under så många år har blivit förträngda, och därför inte har utvecklats på samma sätt som hans ”riktiga”, sammansatta Jag.

 

Frankenstein har ett stort intresse för naturvetenskap, främst alkemi och livets källa, och det är med en brinnande iver han i hemlighet tar sig an den stora uppgiften att återskapa det liv som flytt. När han lyckas drabbas han dock av den största fasa och ånger; han inser att han har skapat ett monster, en onaturlig varelse vars existens aldrig var menad. I panik flyr han från sin skapelse, som från detta ögonblick förgäves söker efter kärlek och vänskap. När Frankenstein vägrar att hjälpa honom att få detta blir han rosenrasande, och beslutar sig för att göra sin skapares liv till en mardröm...


Frankensteins skapelse ser ut som ett monster; han är onormalt stor och har förvanskade proportioner, och dessutom bär hans hudkostym spår av att ha varit död, och ser närmast mumifierad ut. Det är dock först när han inser att han alltid kommer att vara utstött och fruktad av människan som han faktiskt blir ett monster, och beter sig som ett sådant. Han skyr inga medel för att hämnas på sin skapare, och göra dennes liv lika fruktansvärt och sorgligt som hans eget är.

 

Vikarien är en helt annan typ av monster; hon beter sig som en helt vanlig skollärarinna, och ser ut som en sådan också, tills man tittar lite noggrannare… Till att börja med så saknar hon ett finger på vänster hand, men det är väl inget onormalt med det; många helt vanliga människor har av olika anledningar förlorat ett finger. När hon böjer sig fram så kan man också se att hon inte har några öron, och om man petar på henne så känns hon inte som en vanlig människa, hon känns liksom… stum, konstgjord. När huvudpersonens gamla klasskamrat hör av sig efter många år, och berättar detta så föds en nyfikenhet inom honom; är det verkligen möjligt att det mitt ibland oss finns ett antal vikarier, som smiter in genom glipor i verkligheten och tar sin plats här, som om allt vore som det ska, som om allt vore normalt…?

Klasskamraten har kommit fram till att inte alla vikarier har så tydliga ofullkomligheter eller brister som skollärarinnan, men att det alltid är påtagligt; man kan kännas att något saknas hos vikarierna, något som borde ha funnits där, men som inte går att precisera. Huvudpersonen blir dock alltmer frågande när hans gamla klasskamrat berättar att när skollärarinnan dog så förintades hon inte, hon bytte bara form, och flyttade in i musiken istället, i ett tomrum som fanns i en gammal favoritlåt… Vad är verklighet och vad är resultatet av den gamle klasskamratens mångåriga psykiska sjukdom??? Kan han lita på sina egna sinnen; på vad han själv kan se och höra, och vilka är egentligen vikarier här i världen?

Barker’s Mahogany är en äldre herre i illasittande kostym och brun slips samt manschettknappar i silver och med olja i håret och rakvatten på kinderna. Dagtid verkar han vara en helt normal man, men på nätterna går han till sitt ”arbete”, vilket innebär att mörda och tömma människor på blod, samt rycka bort allt deras kroppshår.


Mahogany trivs bäst i mörkret, och gillar tanken på att inte vara en i mängden; att vara utvald för något speciellt. Eftersom han börjar bli till åren kommen så börjar han dock fundera över om det är dags att lära upp en yngre efterföljare; han har ju så mycket kunskap i ämnet, som inte får gå till spillo!

 

En kväll råkar Kaufman stiga på fel tåg, och han märker det inte förrän han inser att något fruktansvärt har hänt i vagnen intill; han har stigit på The Midnight Meat Train, och från och med nu kommer hans liv aldrig att vara sig likt igen…

 

När Nathanael var barn fick han höra berättelsen om Sandmannen, en hemsk varelse som kastade sand i barnens ögon, så att de föll ut. Nathanael blev med tiden helt övertygad om att Sandmannen i själva verket är Copelius, en bekant till familjen. När Nathanael sedan i vuxen ålder träffar barometer- och glasögonförsäljaren Coppola, så får han för sig att denne man i själva verket är en reinkarnation av Copelius, och därmed Sandmannen… Coppola lyckas dock lugna Nathanael, och säljer en liten kikare till honom, en kikare med vilken han sedan kommer att sitta i timmar och titta på den vackra Olimpia, som bor mitt emot hans egen lägenhet, men som han aldrig har träffat öga mot öga. Nathanael blir hals över huvud förälskad i Olimpia, och när han äntligen träffar henne på en bal finner han att känslorna är besvarade, och de dansar natten lång. Andra som träffar Olimpia blir dock illa till mods i hennes sällskap; de finner henne alltför stel och ”tillrättalagd”, och tycker att något verkar vara fel med henne, något som visar sig stämma alltför väl…

 

Om man tittar på Sandmannen med psykoanalytiska ögon får man veta att just rädslan för att förlora ögonen eller att bli blind är vanlig under barndomen. Denna rädsla finns sedan kvar hos många vuxna, och det är få saker de fruktar lika mycket som att förlora synen. Genom detta har uttrycket att något är ens ögonsten vuxit fram.

 

Carrie är till det yttre en helt vanlig tonårstjej, om än oerhört missanpassad och avvikande. Hon blir retad i skolan, och hemma lever hon med sin mor som är religiöst fanatisk och sannolikt även psykiskt sjuk. En dag får Carrie sin första menstruation, i duschen efter skolgymnastiken, och givetvis ser klasskamraterna detta som ett gyllene tillfälle att reta henne lite extra. Carrie själv förstår inte alls vad som händer, utan tror att hon ska förblöda. När hon kommer hem säger hennes mor till henne att hennes menstruation är ett tecken på att hon är en ond människa; Guds sätt att straffa henne för allt ont hon gjort. Denna händelse blir en milstolpe i Carries liv; hon upptäcker att hon har förmågan att flytta föremål med sin tankeförmåga, att hon har en telekinetisk förmåga.


Efter ytterligare mobbing och elakheter i skolan, kombinerat med moderns oförmåga till att stå upp för sin dotter kulminerar det hela på skoldansen, då Carrie äntligen vågar stå upp och slå tillbaks mot alla som varit elaka och mobbat henne…

 

Carries förvandling till ett monster sker successivt, på grund av olika yttre faktorer, som ett sätt att överleva i en oerhört grym och påfrestande värld. Hon har inte förmågan att stå upp för sig själv på något annat sätt, utan all hennes lagrade ilska och sorg utlöses på en gång, i ett inferno av eld och våld. På detta sätt liknar Carrie Frankenstein’s monster; de är båda egentligen vänliga varelser, men omvärldens ondska skapar sorg och hat hos dem, ett hat som är så starkt att det till slut tar överhanden.

 

Levande människor kan kallas och upplevas kusliga, när vi tror att de ska göra oss illa. Det räcker dock inte med detta, utan vi måste också tro att det ska förverkligas med hjälp av någon form av övernaturliga krafter. Med denna definition är Carrie verkligen ett exempel på en kuslig person, då hon använder sig av sin telekinetiska förmåga för att hämnas på alla som behandlat henne illa genom åren.

I berättelsen om Carrie är det inte så enkelt att säga vem/vilka det egentligen är som är monstret/-n; spontant vill jag säga att det är Carrie, som trots allt går bärsärkagång och dödar alla dessa människor. När jag tänker några gånger till på problemet så inser jag att om hon inte blivit så illa behandlad så hade hon med all sannolikhet aldrig upptäckt sin förmåga, och inte heller ”behövt” använda den… Med det resonemanget så är Carries skolkamrater lika mycket monster som hon är, men man kan å andra sidan säga att det (tyvärr) alltid finns människor som är elaka mot varandra, men rättfärdigar det en bärsärkagång och ett ohämmat våldsutövande? Det tredje monstret i berättelsen är Carries mamma, som är så sträng mot henne, och aldrig kommer med ett tröstande ord eller visar någon förståelse, hur svårt Carrie än har det. Tvärtom späder hon på det hela genom sitt sätt att tala om Guds fördömande. Men kan man verkligen kalla henne ett monster, när hon bara följer sin tro och gör det hon tror är rätt och riktigt (och dessutom säkerligen själv blivit uppfostrad på samma sätt)? Med detta resonemang kan man konstatera att berättelsen om Carrie innehåller en hel massa monster- eller inget alls. Kanske är de bara helt vanliga människor, som reagerar utifrån de händelser de råkar ut för, och utifrån det bemötande de får från sina medmänniskor. Även dessa frågeställningar påminner mycket om det som väcks när man läser Frankenstein; inte heller där står det helt klart vem som egentligen är ond eller god, vad som är orsaken och vad som är en reaktion på denna…

 

Ett adjektiv som kan beskriva monster är grotesk, i betydelsen motbjudande, otäckt och dessutom ofta stort och skrämmande. Det groteska är ofta en förvrängning och förvridning av det normala. Om man strikt tittar på vem som är grotesk i de båda berättelserna så är det Frankenstein’s monster och Carrie; i den meningen är det hon som är monstret, då hon besitter onaturliga egenskaper.

 

Wistrand funderar över huruvida monstret måste ha synliga yttre drag som påvisar att de är just monstruösa, eller om de monstruösa egenskaperna kan vara inre. Generellt sett så kan monstren i de verk jag har studerat se mer eller mindre vanliga ut, det är främst deras inre egenskaper som gör dem till monster. Ett undantag från (och raka motsatsen till) detta är Frankenstein’s monster, som ser grotesk och förvriden ut, men till en början har ett vänligt och nyfiket inre. På grund av andra människors bemötande inser han dock fort att han är avvikande, och uppfattas som ett monster, enbart på grund av hur han ser ut. Till sist får detta honom att bli bitter och besviken på hela mänskligheten, men på sin skapare (frankenstein) i synnerhet, och han längtar efter att få ta en gruvlig hämnd.

Dr Jekyll och Mr Hyde är egentligen samma person, varav den ena (Dr Jekyll) är en mer eller mindre sammansatt helhet, med både goda och mindre fördelaktiga sidor, även om det finns vissa sidor som han förtränger helt, och inte alls vill visa för någon. Detta får till följd att dessa sidor slutligen utkristalliseras till en ”egen person” (Mr Hyde), som enbart består av de sidor Dr Jekyll själv upplever som mer negativa, och förtränger. Enbart på grund av att Mr Hyde är en sådan osympatisk person så upplevs han som mycket ful, ja rent vanskapt! Detta är ett tydligt tecken på hur en persons inre avspeglas i det yttre.


Lindqvists vikarie ser också till en början ut som en helt vanlig person, förutom att man kan få känslan att någonting saknas hos henne, att hon på något vis är inkomplett. Jag upplever henne egentligen inte som ett monster i klassisk mening, men hela novellen är uppbyggd i en sublim ton, och olustkänslan växer allteftersom man läser… Vikarien påminner egentligen mest om Hoffmans Olympia, som även hon till det yttre verkar vara en helt vanlig, om än ovanligt vacker och något tystlåten, kvinna – Något som inte precis visar sig stämma överens med verkligheten… Både Vikarien och Olympia framkallar en intellektuell osäkerhet, där man inte vet om figurerna är levande eller konstgjorda automater.

 

Barkers Midnight meat train är en typisk skräckelnovell, det vill säga skräck som strävar efter att väcka avsmak och fylla oss med äckelkänslor. I en skräckelberättelse är det viktigaste att väcka dessa känslor hos läsaren, och de traditionellt gotiska elementen hamnar därmed i andra hand.

 

Det kusliga behöver dock inte alls vara så påtagligt som i skräckelnovellerna; det kan ofta vara det välkända och hemtama som har förträngts och sedan återkommit till medvetandet. Ett utmärkt exempel på detta är Golem, i vilken huvudpersonen upptäcker att han helt saknar minnen från sitt tidigare liv. Han får senare av en slump veta att han i sin ungdom blivit galen, och hypnotiserats för att glömma de fruktansvärda händelser han varit med om. Med denna vetskap väcks en påtaglig, pockande nyfikenhet att få veta vad han egentligen varit med om som barn och i sin ungdom- Trots den uppenbara risken att denna vetskap åter ska göra honom galen…

Böcker på posten :)

Kategori: Allt och inget

Det är alltid trevligt att få böcker på posten! Senast var det ju The Dishonored Dead, från Jonny, och idag fick jag Trofésamlaren av Björn Hellberg, från Anna, via Pocketcirkeln  på Facebook! Tack för den, den verkar kanon, och jag har inte läst den, trots att jag läst flera andra böcker av Hellberg, och gillar honom skarpt!

Varför gråter inte Emma?

Kategori: Biografi

Författare: Magnus Wennerholm och Emma Jangestig.
ISBN: 978-91-37-13717-9.

En av de absolut värsta händelserna i Sverige år 2008 var när Emma Jangestig samt hennes två små barn Max och Saga blev överfallna av den svartsjuka exflickvännen till Emmas man, Thomas. Max och Saga hade ingen chans, utan dog i princip omedelbart, men Emma lyckades överleva sina svåra skador, och fick efter en lång tids kamp se den skyldiga dömas till livstids fängelse och utvisning från Sverige.

Detta är Emmas och den närmaste familjens berättelse om vad som egentligen hände den där kvällen i mars 2008, och hur det kändes att uppleva allt "inifrån", från första parkett.

Varför gråter inte Emma? (inbunden)

Emma, Thomas och resten av familjen har alla sina olika sätt att hantera det fruktansvärda inträffade, och det innebär förstås sina slitningar för Emmas och Thomas förhållande, men i botten finns deras kärlek till varandra, och den hjälper dem att tillsammans komma ut starkare på andra sidan hela karusellen kring det fruktansvärda.
Kanske är alla sätt att sörja lika "rätt", oavsett om det innebär tårar eller att den drabbade själv tröstar sin omgivning?

Gotikkursen färdig! (?)

Kategori: Gotiska berättelser och annan fasaväckande litteratur

Idag var den absolut sista inlämningsdagen för att få betyg i gotikkursen, och gissa vem som satt och skrev så att tangneterna glödde, i i det sista..?! På grund av diverse struligheter, såsom sjukdom och försenade leveranser från Bokus så har jag blivit väldigt försenad med de två sista uppgifterna, men jag hoppas att allt ska ha gått vägen nu- I värsta fall får jag väl komplettera...



I vår är det svensk kriminallitteratur som gäller!

The Turn of the Screw

Kategori: Gotiska berättelser och annan fasaväckande litteratur

Författare: Henry James.

Maisie är bara 20 år när hon söker sitt första riktiga arbete; som barnflicka för två föräldralösa barn, som bor hos sin farbror på gården Bly. Hon blir helt charmerad av barnens farbror, och beskriver honom som stilig, trevlig och gladlynt. Hans villkor för den som tar arbetet som barnflicka för hans syskonbarn är dock att hon ansvarar helt för barnens skötsel och utbildning, och inte kontaktar eller besvärar honom- Han ska slippa allt ansvar för barnen. Efter mycket eftertanke bestämmer sig Maisie för att trots allt ta jobbet, och hon stortrivs redan från början på Bly. Lilla Flora, som är den av barnen som är hemma på dagarna, är förtjusande söt och rar på alla sätt. Floras bror går i skolan på veckorna, och ska bara vara hemma på helgerna, så Maisie har egentligen bara det fulla ansvaret för Flora, och så snäll och lydig som hon är så kan Maisie inte se några problem alls med det. Bara några dagar innan Floras bror Miles ska komma hem från skolan får Maisie dock beskedet att han blivit relegerad från skolan, och inte är välkommen dit mer- Plötsligt står Maisie med fullt ansvar för två barn, som hon ska sköta om och utbilda! När lille Miles så kommer hem från skolan, och Maisie får träffa honom för första gången, kan hon dock inte se några problem med att ta hand om dem båda; även han är helt bedårande söt, rar och väluppfostrad, och Maisie kan inte förstå hur han har kunnat bli relegerad från skolan- Det måste ha blivit något missförstånd!


Efter en tid börjar Maisie träffa på främmande människor på ägorna; personer som hon inte hört talas om, och som får skinnet att knottra sig på henne- Så osympatiska och skrämmande upplever hon deras blotta uppenbarelse. När Maisie tar mod till sig och talar med husfrun om saken så inser hon att det nog inte är några vanliga gäster hon har träffat på, och allteftersom tiden går så börjar hon att inse att barnen nog inte är så rara och oskyldiga som hon först fått intryck av...

The Turn of the Screw (pocket)

The Turn of the Screw är en riktig, klassisk spökhistoria, som jag rekommenderar alla som gillar sådana att läsa!

Recensionsutmaning!

Kategori: Tävling

Jag hade den stora turen att vinna årets första recensionsutmaning hos Swedish Zombie, och fick igår hem The dishonored dead i brevlådan!


Stort tack Jonny, det ska bli spännande!

Golem

Kategori: Gotiska berättelser och annan fasaväckande litteratur

Författare: Gustav Meyrink.
ISBN: 978-91-85000-55-5.

Golem är en klassisk kabbalistisk figur av lera, som vandrar omkring bland de levande i Prags judiska kvarter. När en bit pergament med inskriptionen Shem Hameforash placerades i Golems mun vaknade han till liv, och när pergamentet togs bort stelnade han åter. En kväll glömde dock hans skapare att ta bort pergamentet från Golems mun, vilket fick till följd att Golem blev rasande och gick bärsärkagång i de judiska kvarteren. Till slut lyckades dess skapare oskadliggöra monstret genom att ta tillbaks lappen ur dess mun.

Golem (häftad)

Lerfiguren Golem spelar en framträdande roll i boken med samma namn, men ändå blir man osäker på vad boken egentligen hade med honom att göra...
Jag tycker att boken är väldigt märklig, men ändå lättläst; man vill veta hur det går för huvudpersonen- Men vem är egentligen huvudperson?? Den svävande och diffusa karaktären skapas genom de ständiga illusionsbrotten och påminnelserna till läsaren om att det som berättas kanske bara är drömmar, syner och/eller fantasier.

Berättelsens huvudtema är jagupplösning och förvirring; det är som om Meyrink vill locka läsaren att uppleva hur det känns att leva i vad vi idag kallar gränspsykos- Där tid, rum och identitet glider dig ur händerna som ett stycke fett...

Jag kan varmt rekommendera Golem till dig som tycker om lite mystisk och undanglidande litteratur; den är ingenting för dig som vill ha raka puckar och förklaringar till allt som sker. På något underligt vis kryper den under skinnet på mig, och jag har svårt att riktigt släppa den ifrån mig och gå vidare. Golem är en bok som kan läsas många gånger, och man kommer ändå att upptäcka nya saker eller tolka händelser annorlunda vid varje genomläsning!

Felicia försvann...

Kategori: Biografi

Anna Wahlgren har ju gjort sig känd i Sverige som en sorts "supermamma", som ensam har klarat av att uppfostra sina nio barn. Hon har även skrivit den oerhört populära Barnaboken, som många föräldrar, i alla fall tidigare, haft som sin husbibel när det gäller barnuppfostran.

Nu berättar en av Wahlgrens döttrar, Felicia, sin version av hur det var att växa upp med Anna Wahlgren som mamma, och den bilden är inte fullt lika positiv...

Jag tycker att det är tufft av Felicia att våga ge ut, och stå upp för, sin historia, sin upplevelse av det hela! Det är definitivt en bok jag kommer att läsa framöver!

Felicia försvann (inbunden)

Vad läser DU just nu?

Kategori: Allt och inget

Vad läser Du just nu, och vad vill du rekommendera mig att läsa?

Själv ska jag få tummen ur och läsa Turn of the screw av Henry James på läsplattan, för Gotikkursen. Får ta tag i det på lunchrasten samt efter jobbet imorgon! Annars har jag blivit inspirerad av Halvblod, och fortsätter med Sofie Trinh Johanssons fina debutbok Vatten och salt, som även den har Sofies ungdomliga och lättlästa språk. Konstaterar att även den, liksom Halvblod, pryder sin plats i bokhyllan! Recension kommer framöver, när jag läst färdigt den!

Vatten och salt (häftad)