Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Reflektioner kring KBK Hälsocamp

Kategori: Eftertanke

Det är omöjligt att förklara vad jag var med om under Kör bara köör ända in i kaklets hälsocamp3, men jag ska ändå göra någon form av försök...

Tänk dig först och främst en salig blandning av människor; unga, äldre, vältränade, mindre vältränade... Alla med olika bakgrund och olika förutsättningar. Det enda dessa människor egentligen har gemensamt är att de vill förändra sitt liv, till det bättre. De har fått nog, de har bestämt sig. 

Tänk dig stenhård fysiskt träning, många timmar varje dag, med oerhört proffessionella och duktiga tränare. Tänk dig att alla dessa människor stöttar varandra, hejar på varandra och peppar varandra till att vid varje pass ge och göra liiiite (eller mycket!) mer än de någonsin trodde att de kunde. Tänk dig att alla efter varje träningspass är heeeeelt slut, men efter lite mat, vatten och vila står redo igen, supertaggade och med ett leende på läpparna!

Tänk dig att det inte bara handlar om fysisk träning; var och en av alla dessa 35 individer gör också en alldeles egen mental resa, som är minst lika stor som den fysiska. Tänk dig att dessa människor, som för bara några dagar sedan inte hade träffats, delar sina mörkaste hemligheter med varandra, delar såväl de tyngsta som de allra härligaste stunderna! Tänk dig tårar och skratt, om vartannat. Tänk dig att våga känna hela ditt känsloregister, och dessutom våga visa och dela det med människor som du för några dagar sedan aldrig hade träffat, men som nu är vänner för livet...

Tänk dessutom att denna upplevelse sker på ett oerhört vackert slott, där det dessutom spökar! Ja, det är faktiskt sant: det var flera "non-believers" som blev tvungna att ändra uppfattning! Det grämer mig att ingen av oss hade sinnesnärvaro nog att filma dörren som stängdes av sig själv, men jag såg efter att där inte fanns någon mänsklig hand på andra sidan, och det fanns inget vinddrag! Jag fångade i alla fall spöket på två bilder, varav den tydligaste helt oförklarligt försvann från min kamera...

Då börjar du kunna föreställa dig vad KBK Hälsocamp handlar om...











Kommentarer


Kommentera inlägget här: