Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Sensommarmorgon

Bröllop!

Idag var det så dags för min lillebror att gifta sig med sin fästmö. Jag hade den stora äran att få vara brudtärna, och fästmannen var marskalk.

De sista förberedelserna...

Sminkning på G!

Nysminkad, dags för håruppsättning!

Slutresultatet! :)

Snart dags...

Foto: Berith Källerklint

Nu är det dags...
Foto: Duang-Chan Inthasen

Nu är de man och hustru! <3

Underbara prästen Mats Löwing!
Foto: Niclas Fällström

Kategori: Eftertanke

Solnedgång

Kategori: Hobbyfotograf

Efter en mulen och regnig kväll bjuder naturen på ännu en vacker solnedgång.

Vackra sensommarkväll

Kategori: Det dagliga livet

Igår var det dags att återgå till jobbet efter 4 veckors välbehövlig och vederkvickande semester. Även om jag gärna hade varit ledig i någon vecka till så känns det bra. Jag trivs väldigt bra med mitt jobb, och det är skönt att komma in i rutinerna igen. Det känns dock att en inte riktigt har kommit in i det ännu; jag är väldigt trött på kvällarna och lägger mig gärna tidigt.

Ikväll visade sig naturen från sin vackraste sida; här är utsikten från vårt badrum på övervåningen.

Bröllopsförberedelser

Kategori: Det dagliga livet

Den 27/8 gifter sig lillebror med sin fästmö, och jag har fått äran att vara brudtärna. Idag hade vi ett besök inplanerat för konsultation angående hår och smink på den stora dagen. Det kommer nog att bli jättebra! 👍☺

Sommarkvällshimmel

Efter en dag med minst sagt ostadigt väder kom denna fantastiska kvällshimmel!

Still alive

Kategori: Musik

Side dag 7/7 - hemfärd

Kategori: Det dagliga livet

Idag var det så dags att lämna Side, där vi har haft en helt underbar vecka! Termometern visade på 42 grader idag, och då hade vi innan konstaterat att det kändes att det var betydligt svalare än det har varit de senaste dagarna!

En sista skymt av "vår" underbara strand...
Här lyfter vi från Antalyas flygplats...
... och här landar vi i ett Sverige som uppvisar den kallaste augustidagen på minst 114 år! Vår termometer visade som minst 7,5 grader!!! 😔

Side dag 6/7

Kategori: Det dagliga livet

Vår sista heldag i Side, och vi hade bestämt att vi idag skulle prova på para-sailing. Det har vi pratat om i flera år, men det har aldrig blivit av.

Lite färg har jag allt fått, även om jag inte precis är tjejen med överskott av pigment...

Side dag 5/7

Kategori: Det dagliga livet

Idag har varit en lugn och stillsam dag. Det har varit ca 45-46 grader varmt, och vi var fortfarande lite trötta efter gårdagens utflykt. Dagen har tillbringats på stranden, varvat med hotellrummet med maxad AC.

Vi gick tillbaks till Safran, och jag beställde ikväll en chicken Gordon bleu. Den var god, men jag hade velat ha en mer framträdande blåmögelostsmak.

Side dag 4/7

Kategori: Det dagliga livet

Idag hade vi bokat en dagsutflykt via en lokal resebyrå. Det var något vi lärde oss i Thailand ; de lokala resebyråerna ligger ofta runt 25-35% av priset som de större arrangörerna håller, för exakt samma utflykt (ofta till och med bättre)! Detta blev en riktig heldagstur; vi fick besöka Turkiets största moské, åka upp i bergen och ta en tur med katamaran på Manavgatflodens turkosa vatten. Vi stannade till i en fantastisk oas och badade i floden. Eftersom den består av smältvatten från bergen är den alltid sval, vilket var skönt denna oerhört varma dag!

Det första stoppet var i Turkiets största moské.

Vi tjejer var tvungna att täcka håret när vi skulle gå in i moskén. Det var riktigt svettigt, så jag tycker synd om de stackare som går med denna mundering dygnet runt, i denna värme!

Nästa stopp var vid ett vattenfall, som dock för tillfället nästan inte hade något vatten på grund av torkan.

Sedan stannade vi vid en antik ruinby, som var riktigt välbevarad. Det påminde om Pompeji, men var inte alls lika exploaterat.

Vår härliga guide Mineh, som var den som startade det stora vattenkriget på bussen!

Bergsvägarna var väldigt smala och slingriga, det blev riktigt svettigt när vi fick möte...

Standarden på husen var minst sagt varierande...

Dessa söta damer satt och gjorde pannkakor till turister. Här köpte vi även den dyraste glassen hittills; 30 kronor för en Magnum!

I detta gamla hus bor en gammal dam, som vi hälsade på.

Hon vet inte riktigt hur gammal hon är, men buden varierade mellan 83-90+ år.

Hon bor minst sagt spartanskt.

Därefter var det riktigt skönt att kliva ombord på en katamaran och ta en tur längs med Malavgatfloden. På bilden längst ner till höger ses den mysiga restaurangen där vi stannade och åt vår lunch.

Vi fick välja mellan fisk eller kycklinggulasch.

Vi stannade i en mysig oas och badade mitt i floden. I efterhand fick vi veta att Manavgatfloden bildas av smältvatten från bergen, och aldrig blir varmare än 16 grader. Det var riktigt skönt och svalkande i denna värme.

Sedan besökte vi en stor damm.

I mitten av vägarna fanns oleander planterade, de är giftiga och utgör på så sätt ett naturligt "stängsel" så att de lösa kor, getter och andra djur håller sig på "rätt" sida av vägen.

Side dag 3/7

Kategori: Det dagliga livet

Förmiddagen tillbringades på stranden, sedan var det vila innan vi skulle besöka en lokal marknad. Tyvärr hade vi fått fel uppgifter angående öppettider, men vi verkade inte ha gått miste om så mycket. Dessutom så fick vi en bra promenad! 👍 😄

Varmt och skönt idag 👍
God kycklingkebab.
Vi var bara tvungna att prova fisk-SPA:et igen! Det var inte lika obehagligt som i Thailand, men långt ifrån skönt.

Okammad strandfrisyr..:D

Side dag 2/7

Kategori: Det dagliga livet

En härlig dag på stranden, avslutades med att vi besökte Side centrum, där vi mötte ett gäng trevliga svenskar.

Vädret ser lovande ut de kommande dagarna.
Den godaste plankstek jag någonsin ätit, på restaurang Safran!
Dagens lektyr.
Deckare i öronen.

Side, dag 1/7

Kategori: Det dagliga livet

Dagen började med frukost och en promenad längs strandpromenaden, för att upptäcka omgivningen. Därefter blev det sol och bad, innan det var dags för kvällsmat.

Side, dag 0/7

Efter en lång dag på resande fot kunde vi äntligen checka in på vårt hotell, närmare kl: 01:00.

Efter lite kortspel och läsning som nedvarvning är det dags för bädden.