Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Värd att hata?

Kategori: Debatt

Jag slås över hur svårt människor i allmänhet verkar ha att skilja på person och handling, och hur mycket hat folk bär omkring på...

Ett exempel är idag, när jag satt i väntrummet på vårdcentralen. TV:n i väntrummet stod på, på TV1, där man dagtid just nu mestadels visar direktsändningen från rättegången mot Anders Behring Breivik. En liten dam som satt i väntrummet satt länge och blängde på TV:n, men det märktes att hon inte hörde vad som sades. Efter en stund sade hon ilsket till mannen som var med henne (troligtvis maken) "Titta på honom, där sitter han och flinar!", när mannen inte reagerade nämnvärt på hennes kommentar, än mindre hakade på den och startade en arg diskussion, stöter hon till honom med armbågen och säger ilsket, högt och tydligt; "Men titta då, så han sitter där och flinar!". Maken svarade inte nu heller (mer än ett tyst mummel), och då gav hon upp försöket att starta en diskussion med honom, men man kunde ändå höta henne sitta och fräsa för sig själv; "*Mummel, mummel* flinar... *mummel, mummel* ... den där... *mummel, mummel*

Det jag slogs av var framför allt det hat kvinnan ifråga utstrålade, med hela sin person, och som bara ökade ju mindre uppmärksamhet hon fick. Hon har med största säkerhet aldrig träffat Behring Breivik, utan bygger hela sin syn på honom på den mediebild som har målats upp (som han själv i och för sig har varit med och skapat), och jag slås av hur någon kan lägga så mycket energi på att hata en person man aldrig har träffat, och på det viset bygga upp starka negativa känslor inom sig själv - För hur mycket tror hon Behring Breivik bryr sig om hennes hat???

Delvis beror det med all sannolikhet på min uppväxt; jag har inte växt upp i en familj där man hatar någon, över huvudtaget (förutom jag själv, när jag var i tonåren hävde jag väl mer än en gång ur mig att jag hatade mina föräldrar; då svallade ju alla känslor höga...). Dessutom började jag i unga år att arbeta inom psykiatrin, och senare rättspsykiatrin, och där fick man höra mer än en gång att "Vad en person har gjort och vem den är, är två helt skilda saker!". Detta har jag anammat, fullt ut.

Jag tror inte på att gå runt och hata någon; jag tror att det innebär mer negativt för den som hatar än den som hatas.



Värd att hatas?