Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Revolt

Kategori:

Författare: Suzanne Collins.
ISBN: 978-91-7001-886-2.

De 75:e Hungerspelen är över, Katniss fördes i säkerhet av rebellerna från arenan och till Distrikt 13, men hon behöver lång och intensiv rehabilitering innan hon är "sig själv" igen...
Anledningen till att rebellerna räddade henne undan från president Snow är enkel; de kan ha stor nytta av henne, om hon officiellt bli Härmskrikan, och går med på att leda rebellerna i kampen mot regimen. Det finns bara ett problem; Katniss inser att linjen mellan rebellerna och regimen är hårfin; det finns inte någon "god" sida att jobba för, och hur hon är gör så blir hon utnyttjad, återigen bara en bricka i ett kallblodigt spel...

Revolt (pocket)

Jag älskade Hungerspelen och Fatta Eld, och slukade dem båda på en dag vardera. Tyvärr så tycker jag inte att Revolt når upp riktigt till samma höga klass, eller är det för att mina förväntningar är skyhöga som jag känner mig lite tom efter att ha läst ut boken..?
Jag tycker i alla fall att Revolt är mer rörig, och inte håller riktigt samma klockrena röda tråd genom boken, men stundvis känns det som ett medvetet drag, för att skildra den förvirring och osäkerhet som råder efter att Katniss sköt sin pil genom kraftfältet som omgav arenan till det 75:e Hungerspelet...

Sammanfattningsvis är det en mycket bra bok, även om jag tycker att den tappar lite, efter sina två briljanta föregångare.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: