Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Att uttrycka sig så att folk förstår

Kategori: Eftertanke

Att uttrycka sig så att folk förstår tycks vara en utmaning. Särskilt inom vården hör jag ofta både läkare och kollegor prata med patienterna på latin eller annat "sjukhusspråk" som de uppenbart inte kan förstå.

Det omvända blev uppenbart när en patient tyckte att jag hade "bråkat" för mycket, och sade till mig på bredaste västgötska: "Men du kan väl sätta någon gång?" Varpå jag svarade: "Men du vet ju att jag aldrig sättar..."

Han tittade på mig, häpen över att jag inte bara förstod vad han sade, utan till och med svarade på lika bred västgötska. Därefter fick jag gärna fortsätta att ta mina prover...


"Man får tala med bönder på bönders vis och med de lärde på latin."

- Det gamla ordspråket är högsta grad verklighet varje dag, i min vardag.
Vad jag försöker säga är helt enkelt att man får ta folk för vad de är, och att man inte behöver göra sig märkvärdig för att man har läst si eller så mycket- alla är vi människor, och alla har vi samma värde!

PS: Vet ni vad "sätta" betyder på västgötska?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: