Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Ska föräldrarna ta ansvar för sina barns brott?

Kategori: Debatt

Nu kommer regeringen med ett nytt lagförslag; man föreslår att föräldrar till barn som begår brott ska få betala kostnaderna för de skador som uppstår. Man vill på så sätt sända en tydlig signal till föräldrarna att de måste ta ansvar för sina barn; det duger inte att komma och säga att "Jag hade ingen aning", utan man tvingas att ha lite mer koll på sina barn, eftersom man blir ansvarig.

Regeringen förslår att föräldrarna kan bli skyldiga att betala upp till 8000 kronor, en femtedel av prisbasbeloppet.
"Det handlar inte om de här stora beloppen, för skador kan ju vara väldigt dyrbara. Men det är ändå tillräckligt för att visa att det här är något som man har ansvar för och det är avsikten med det förslag som vi nu ska skicka ut på remiss", säger Beatrice Ask till Ekot.

Vad tycker du; är det rätt eller fel att förädrarna ska få betala för de skador som uppstår när/om deras barn begår brott?

Kommentarer

  • Helly säger:

    Oj, svàr fràga... I princip làter det ju inte helt fel eftersom det ofta àr i grund och botten fòràldrarnas uppfostran som leder till den hàr typen av beteende... Fast samtidigt vet jag de fall dàr fòràldrarna har ringt polisen om barnet gjort nàgot vàldigt fel, eftersom de inte klarar av att "styra" barnen sjàlva och i ett sàdant fall sà blir ju fòràldern straffad nàr den igentligen gòr det som àr ràtt...



    Nej, jag har bestàmt mig - Jag àr emot!

    2009-10-05 | 14:54:29
    Bloggadress: http://tjejpasicilien.blogspot.com

Kommentera inlägget här: