Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Tänk djupare!

Kategori: Eftertanke

Joshua_tree skriver, som vanligt klokt och välformulerat, om hur mycket i vårt dagliga liv som bokförs i olika register. Detta fick mig att fundera lite. Jag tror också att det är viktigt att vara medveten om registreringen. Detta innebär dock inte att vi per automatik måste bli oroliga och tycka att det är fel.
Jag är medveten, men bryr mig inte om huruvida de registrerar på ICA att jag brukar köpa clementiner och gröna (sura) äpplen; vill de analysera det så varsågoda!

Hans inlägg fick mig också att tänka på något som jag brukar förvånas över nästan varje dag, nämligen andra människors frånvaro av tänkande och funderande.
Jag märker att jag överskattar andra människor, och att bristen på djupare tankar gör dem dummare än man skulle önska. En del använder det ju till och med som en förolämpning om de anser att någon "tänker för mycket" eller "är för djup"!
Jag tror att alla behöver reflektera lite djupare över vad som pågår runt omkring dem; man kan inte bara gå omkring i en egen liten bubbla, och se valet av kvällsmat eller vilka kläder man ska ha på sig som dagens största frågeställning!

Minn uppgift till er idag blir att sätta er ner och fundera. Svara gärna på mitt tidigare inlägg, och beskriv vem ni är.
Jag märkte själv att det var riktigt roligt och givande att sätta sig ner och definiera sig själv.
Om det blir en för personlig fråga, så fundera över den gamla klassikern Vad är meningen med livet?

Vad anser du vara meningen med livet?

Kommentarer

  • Jennie säger:

    Egentligen tror jag inte att det finns någon mening med mitt enskilda liv mer än som del i ett artsamhälle med syfte att föra arten vidare typ. Men nu har man ju ändå getts chansen att leva och då tycker jag att man kan försöka skapa sig en mening med sitt liv som går ut på att man är nöjd. Nöjd med sig själv och nöjd med hur man har det. Låter enkelt men nog tusan är det bland det svåraste som finns, att vara nöjd. Det är så svårt också för att mitt nöjd kanske inte är lika med många andras nöjd vilket kan få mig själv att börja tvivla på att mitt nöjd räcker också blir man missnöjd istället fast man egentligen hade kunnat vara nöjd. Nu svammlar jag men hoppas budskapet går igenom svammlet.

    2008-10-23 | 12:11:12
    Bloggadress: http://khalypso.blogg.se/
  • Maritha säger:

    Jag har nog ungefär samma tankar som du; på det stora hela spelar mitt liv inte någon roll.

    Därför blir meningen med livet att skapa en mening med/i mitt liv, och fylla det med så mycket glädje och lycka som möjligt.



    Jag tror att du säger något viktigt när du betonar ordet NÖJD. Många strävar efter det extraordinära, men jag tror att det är mer viktigt att vara nöjd på det stora hela än att uppleva något extraordinärt en gång om året.



    Så lätt, men ändå så svårt...

    2008-10-23 | 12:16:58
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/

Kommentera inlägget här: