Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Alla har rätt att få den vård de behöver!

Kategori: Sjukvård

Hälso och sjukvårdslagen säger att alla har rätt att få den vård de behöver, oavsett bakgrund, hudfärg osv.
Jag ser det som en självklarhet att alla patienter ska få, inte samma vård, utan den vård de behöver.
Här finns en nyansskillnad. Alla behöver inte samma vård, och det vore fel att behandla alla lika, och ge alla samma vård. Däremot ska man behandla alla med värdighet, och ge alla den vård han/hon behöver.

Därför blir jag extra glad när fall som detta uppmärksammas i pressen. Jag tycker att det är fuktansvärt att det går till så här i Sverige på 2000-talet! Tyvärr så ser vi det alltför ofta; bara för att man har en brokig bakgrund så tas man inte på allvar i rättsväsendet och tyvärr även inom vården.

Detta måste uppmärksammas, och därför tycker jag att det är bra att det skrivs i tidningar och pratas om det på radion. En stor blombukett till denna patients medinterner som anmälde missförhållandena!
Skandal att fängelset inte planerar att starta någon utredning av fallet!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: