Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Jag vet inte var psykoser kommer ifrån - Om att insjukna i och leva med en psykossjukdom

Kategori: Biografi

Författare: Pebbles Karlsson Ambrose.
ISBN: 978-91-978517-3-2.
 
När Pebbles Karlsson Ambrose var 22 år gammal blev hennes pappa mördad. Det, i kombination med en individuell skörhet och att hon höll på att separera från sin man bidrog kanske till att hon utvecklade en förlossningspsykos och förföljelsemani i samband med att den andra dotterns föddes.

Jag vet inte var psykoser kommer ifrån (häftad)

Boken är indelad i tre delar; Livet innan jag blev sjuk, Mitt insjuknande och livet efter det, samt Fakta om psykoser och tips till dem som har kontakt med människor som är psykotiska, och det ser jag som en stor fördel; genom att beskriva hur hennes liv såg ut såväl före som efter psykosen samt hur hon resonerade medan hon befann sig i psykosen tror jag att Karlsson underlättar i förståelsen av den som är psykotisk. Jag tror att boken kan vara till stor hjälp framför allt för anhöriga, men även för vårdpersonal alla andra som vill förstå hur det egentligen är att befinna sig i en psykos. Ett extra plus för den avslutande delen med fakta samt tips och hjälp som finns att få för såväl anhöriga som den sjuke.

Språkligt är Jag vet inte var psykoser kommer ifrån något mästerverk, men Karlsson skriver personligt och boken är så viktig att språk och uttryck kommer i andra hand, till och med för en språknörd som undertecknad.

Läs gärna det fina reportaget om psykisk ohälsa på 1177, där Pebbles och hennes dotter Hanna medverkar med varsin krönika!

Stort tack till Ordberoende förlag för det fina recensionsexemplaret!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: