Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Corpus delicti

Kategori: Deckare

Författare: Elias Palm.
ISBN: 9789186223625.
Serie: Ella Andersson, del 1.
Uppläsare:

De flesta rättsläkare är äldre gentlemän, men Ella Andersson är ett undantag; inte bara är hon kvinna, hon är inte heller 40 år fyllda. Hon lärde sig dock snabbt att undvika att tala om sitt yrkesval i sociala sammanhang; rättsläkare ses ofta som en smula underliga och med en dragning åt det morbida...

När Ella bara var sex år gammal förlorade hon sin far och sitt barndomshem i en våldsam eldsvåda, en eldsvåda som hon nu, mer än 30 år senare, får anledning att omvärdera...

Corpus Delicti (mp3-bok)

Corpus delicti är Elias Palms debutroman, och han hittar omedelbart sin alldeles egen genre och ton. Palm är själv rättsläkare, så steget var ju för honom inte så långt att låta sin huvudperson få samma yrke. Inom litteraturen är rättsläkarna dock än så länge klart underrepresenterade, och jag tycker att Palm (och Andersson) ger yrkesgruppen en välförtjänt upprättelse; uppenbarligen är inte alla rättsläkare morbida kufar..;)

Jag gillar huvudpersonen Ella Andersson, och jag gillar historien överlag. Jag gillar också att Palm på ett snyggt sätt väver in lite fakta i sin story, som man på så vis även kan säga är lite allmänbildande. Kanske tycker somliga att faktan blir "för mycket", men jag tycker att han får till det precis lagom, och med en ton som aldrig känns mästrande!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: