Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Vredens tid

Kategori: Deckare

Författare: Stefan Tegenfalk.
ISBN: 9789197881838.
Serie: Walter Gröhn, del 1.
Uppläsare: Reina Brynolfsson.

En morgon i september 2004 sker en våldsam frontalkrock på en glest trafikerad riksväg. 10-åriga Cecilia slungas ur bilen, och dör innan hon slår i marken. Orsaken till krocken var att en man körde bil trots att han hade druckit alkohol...

Fem år senare får Walter Gröhn rapport om ett märkligt mord; en respekterad och uppsatt person, som uppfylls av ett våldsamt raseri och mördar en taxichaufför som han aldrig tidigare har träffat. Walter får till sin hjälp Jonna de Brugge från Rikspolisstyrelsens särskilda utredningsenhet, en enhet som är ganska nyinrättad, och som inte mottagits enbart positivt av poliserna på fältet. Detta i kombination med att Jonna är en ung kvinna från en känd redarfamilj innebär att hon inte precis har oddsen på sin sida, men sakta uppstår en sorts vänskap mellan Jonna och Walter...

En kort tid senare inträffar ett liknande mord, som blir till flera. Alla har det den gemensamma nämnaren att mördare plötsligt uppfyllts av detta våldsamma raseri, som de aldrig upplevt vare sig förr eller senare, och att de inte har någon annan förklaring till vad de gjort. Alla har de dessutom ytterligare en sak gemensamt; de arbetar vid samma tingsrätt...

Vredens tid (ljudbok)

Stefan Tegenfalk var för mig en helt ny bekantskap; en mycket positiv sådan!
Vredens tid gav mersmak, och jag förbereder mig inför ett Tegenfalkmaraton!

Som uppläsare gillar jag Reine Brynolfsson skarpt; han har den där lite knarriga herrösten som jag gillar, och är helt klockren för uppläsningen av denna bok!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: