Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Gräspojken

Kategori: Humor

Författare: Christer Lundberg.
ISBN: 9789186795924.

Kalle är 12 år gammal när han upptäcker en ny liten planta i blomkrukan på fönsterbrädet i hans rum. Han blir lite nyfiken på vad det kan vara, men behöver inte fundera länge innan hans mamma Bodil kommer in på rummet och gastar att "Vet du om att man kan få fängelse för det där?!", och omedelbart kastar plantan. Efter ytterligare efterforskningar kommer Kalle fram till att det måste varit en cannabisplanta han haft i sitt sovrumsfönster, men varifrån kom den egentligen??

Kalle har just bestämt sig för att försöka odla fram en ny cannabisplanta (och haft sex för första gången - med en blå pall!), när mamma Bodil plötsligt bestämmer sig för att lämna familjen och åka till Indien. Detta är upptakten på en rad märkliga händelser som kommer att inträffa under det närmaste året. Kalles pappa Tomas tar separationen och makans flytt väldigt hårt, och sitter mest apatisk hemma i TV-soffan.

Plötsligt en dag är det dock som att Tomas bestämt sig för att betrakta separationen som en möjlighet till nystart, istället för ett avslut, och inspirerad av sin ungdoms backpacking genom Europa tar han med sig Kalle och yngste sonen Björn, som är 10 år gammal och vars liv till stor del består av att åka skateboard, på en bilresa genom Europa. Det kommer dock att bli världens kortaste bilsemester; de kommer inte längre än till Amsterdam, där de tillbringar en kaotisk men lärorik helg. I Amsterdam besöker pappa Tomas en glädjeflicka (som liknar mamma Bodil) i Red light district, Kalle och Björn besöker en äkta coffeeshop, där de köper cannabisfrön, särskilda odlingslampor och en handbok där det står allt om hur man odlar cannabis ("12 timmar sol och 12 timmar släckt, precis som i Afrika!"). Det är också på Amsterdamresan som de lär känna Tobbe, som kommer att bli en mycket nära vän till familjen, ja man kan faktiskt säga att han blir Kalles och Björns "kusin"...

Gräspojken (mp3-bok)

Jag hade läst positiva omdömen om Gräspojken på någon bokblogg och i en recension i någon tidning, men när jag läste beskrivningen av boken blev jag ganska besviken; en bok som handlar om en 12-årig unge som bestämmer sig för att börja odla cannabis, liksom... Jag hade dock lite "lyssningstorka", och kunde inte riktigt hitta någon bok på Storytel som jag kände att jag riktigt längtade efter att lyssna på, så jag bestämde mig för att börja lyssna på Gräspojken trots allt. Det är jag väldigt glad för idag; Gräspojken är en superrolig bok, med den ena tillfälligheten efter den andra, som tillsammans blir en helt galen historia, och en helt galen berättelse om ett år i familjen Karlsson liv!

Boken påminner i stil och ton om Hundraåringen som klättrade ut genom fönstret och försvann; det ena leder till det andra, och tillsammans blir det helt underbart!

Pricken över i är att Christer Lundberg själv läser upp boken, och hans röst passar verkligen perfekt till detta!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: