Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

De utvalda: Monstrets dotter

Kategori: Fantasy

Författare: Kristin Cashore.
ISBN: 978-91-552-5759-0.
Förlag: Bokförlaget Semic.

Välkommen till en värld full av monster! I kungariket Dells lever monstren och människorna sida vid sida, och allt som finns i vår vanliga värld finns även som en monsterversion; det finns monsterfåglar, monsterinsekter och... monstermänniskor! Monstren ser ut precis som sina vanliga motsvarigheter, med den skillnaden att de sprakar och glöder i de mest fantastiska färger. Många monster har även speciella egenskaper av olika slag.

Just nu finns i Dells bara en enda monstermänniska kvar; Flamma, som fått sitt namn från sitt underbara hår, som flammar i alla tänkbara röda, rosa och orangea nyanser. Flamma attraherar och lockar till sig andra människor- Men många hyser också ett stort hat och en stor rädsla för henne, av förståeliga skäl. Flamma kan nämligen läsa andras tankar, känna andra känslor, och även påverka deras tankar och känslor. Detta är dock inte den enda orsaken till att många människor är rädda för Flamma, hennes far (som också var ett monster) utnyttjade sina förmågor till fullo, hyste ingen medkänsla med andra (varken människor eller djur), och brydde sig inte om vem han slog ner längs vägen, bara han fick sin vilja fram. Flamma var sin fars ögonsten, och givetvis gjorde han allt han kunde för att uppfostra henne att gå i hans fotspår.

Lyckligtvis växte Flamma även upp med en annan "far"; eftersom hennes monsterfar ofta var ute och reste så uppfostrades Flamma till stor del av sin underbart milde och vänliga granne Brock. Han tog tidigt Flamma under sina vingars beskydd, och uppmuntrade istället hennes mänskliga och goda sidor. Tack vare honom har Flamma växt upp till en god, stark och attraktiv ung kvinna, som dock själv fortfarande är livrädd att hon ska bli som sin monsterfar, och inte riktigt vågar lita på sig själv fullt ut...

De utvalda : monstrets dotter (kartonnage)

De utvalda: Monstrets dotter är den första bok jag fått som "officiell" recensionsbok, och det kunde inte ha börjat bättre! Början är lite förvirrande, och jag får känslan att jag har svårt att komma in i boken eftersom jag inte läst del 1 i serien; De utvalda: Tankeläsaren. Jag inser dock att så inte är fallet, då böckerna är helt fristående.

Efter det inledande kapitlet följer själva "huvudberättelsen", och då flyter det på desto lättare! Cashore bygger verkligen upp en fantastisk värld, med alla underbara monster, och stridigheterna om kungatronen!

Boken riktar sig till tonåringar, och även om jag som vuxen (nåja..;)) har stor behållning av boken så kan jag tänka mig att tonåringar kan få en ännu större läsupplevelse än jag själv fick; jag tänker mig den som är i gränslandet mellan barn och vuxen, och här läser sin Fantasybok; jag är övertygad om att upplevelsen blir fantastisk!