Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Harry Potter och de vises sten

Kategori: Fantasy

Efter att Harry Potters föräldrar dog i en trafikolycka har Harry växt upp med sin moster och dennas familj. Det har dock inte varit någon dans på rosor, och Harry har aldrig riktigt hört till familjen. Han har bott i en skrubb under trappan och allt som någonsin gått snett har skyllts på Harry. Hans födelsedag har aldrig firats, och man har undvikit att prata om hans föräldrar. Ibland händer det underliga saker kring Harry; när han varit hos frisören har hans hår omedelbart växt ut igen och ibland när han önskar något tillräckligt mycket så verkar det slå in...
 
Detta får sin förklaring en dag, när Harry börjar få brev från Hogwarts skola för häxkonster och trolldom. Det visar sig att hans mor och far varit framstående i den magiska världen, och de dog i själva verket i en strid mot Voldemort, som inte får nämnas vid namn, på grund av att man i den magiska världen är rädda att detta ska frammana honom igen. Tack vare sina föräldrars kamp, och att Harry är den enda som överlevt ett möte med Voldemort, så är han redan när han kommer till Hogwarts välkänd av de flesta på skolan, på gott och ont...
 
Harry Potter och de vises sten (kartonnage)
 
När jag var hos min käre lillebror i söndags passade jag på att låna de tre första böckerna i serien om Harry Potter. Av den anledningen läser jag dem i ungdomsversionen, men jag tycker att de är jättebra, så här långt! Språket är lättläst och handlingen går snabbt framåt. Jag kan bara tänka mig hur spännande och underbar den ska vara för barn och ungdomar i målgruppen - Får nog blir presenter till vår fina lilla guddotter, när hon blivit lite större!

Nu ska jag ta mig an Harry Potter och hemligheternas kammare!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: