Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Den motvillige monarken

Kategori: Biografi

Författare: Thomas Sjöberg, Deanne Rauscher och Tove Meyer.
ISBN: 9789174610161.

Som väl alla som befunnit sig i Sverige de senaste två åren vet så blev det stora rabalder när "Boken om kungen"; Den motvillige monarken kom ut. Det talades om skandaler, kaffeflickor och Camilla Henemark. Trots att jag ogillade hela karusellen, och tyckte att kungen kan få ha sitt privatliv ifred, så kunde jag ändå inte låta bli att köpa den omtalade boken; det känns som en form av allmänbildning att ha läst den. Därefter har den stått i bokhyllan i två år. Några gånger har jag plockat fram den och tänkt att jag ska göra sla i saken och läsa den, men någon annan, roligare bok har alltid kommit emelllan.

Nu bestämde jag mig för att en gång för alla läsa den där boken, så att det blir gjort någon gång. Det var den mest torra, tråkiga och mest oinspirerande bok jag läst på väldigt länge, och det är väl därför den har fått stå i bokhyllan så länge. Över halva boken handlade om kungens barndom och skolgång, att man gjorde vad man kunde för att han skulle växa upp som en helt vanlig liten pojke (och verkar ha lyckats ganska bra). Därefter kom kungens ungdomsår, och jag tänkte; "Åh, vad spännande, då kommer väl snart alla Skandalerna!" -Ack, så jag bedrog mig... Fram emot slutet av boken beskrivs några händelser som får beskrivas som skandalartade, men kungen är ju knappast ensam om det; detta verkar ha varit ett helt normalt sätt att umgås och beté sig i de kretsar kungen rörde sig vid den här tiden, och jag tycker att media har lagt alldeles för stort fokus på kungen som person. Jag tycker att det är en fruktansvärd skandal när maktens män köper unga kvinnor, oavsett vilken exakt titel de har, och de andra "kungavännerna" borde också ha ställts till svars offentligt på ett betydligt hårdare sätt än som skedde!

Carl XVI Gustaf : den motvillige monarken (inbunden)

Till dig som också går och funderar över att läsa Den motvilliga monarken kan jag bara säga Läs den inte!
- Lägg den tiden och energin på att läsa något annat istället, något som sannolikt kan ge dig betydligt större behållning än vad denna bok ger.