Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Varning!

Kategori: Sjukvård

Jag har blivit utmanad av Jennie.
Det är ingen trevlig utmaning, om än ganska rolig.
Utmaningen går ut på att jag ska lista de äckligaste sakerna jag är med om i mitt jobb...

Härmed så varnas officiellt alla känsliga läsare; det är inga roliga saker ni kommer att få ta del av!

10. Patienter som hostar och harklar sig utan att ta hänsyn.


9.  Patienter som har stor slembildning, men inte klarar av att hosta upp och spotta ut det själva, utan man måste hjälpa dem att suga rent i munhåla och svalg...
- Slem är bland det värsta vi kommer i kontakt med!

8. Att torka lös avföring
-
Jag jobbar för sjutton på infektion; alla patienter har lös avföring!
Värst är att torka lös avföring på män, där avföringen har kletats fast i håstråna under pungen...
På kvinnor kan det också leta sig in både här och där, men kvinnor är av någon anledning för det mesta inte så håriga, så det går lättare att få bort...

7. Att mäta stomiinnehåll.
- En stomi är en sk "påse på magen", där tarminnehåll hamnar. Av olika anledningar måste vi ibland mäta detta innehåll...

 6.  Äckliga sår som ska rengöras och läggas om.
- Hos oss är alla sår infekterade, och luktar ruttet!

5. Patienter som kräks rakt ut, utan att ens försöka träffa kräkpåsen.
- Gissa vem som sedan får torka upp kräk runt om i hela rummet...

4. Patienter som använder duschslangen för att ge sig själva vattenlavemang.
- Duschslangen är till för att duscha med, inget annat!

3. Patienter som inte tar hänsyn, utan hostar och nyser rakt ut.
- Oftast rakt i ansiktet på den som pratar med dem, och gissa vem det är...

2. Patienter som kladdar med avföring runt i hela rummet.
- Det kräver nog ingen vidare motivering....

1. Fekala kräkningar.
- Om en person är tillräckligt förstoppad så kommer det från en ände som det inte ska komma från....
Jag säger inte mer....

hmm... Ja, det var ju ingen vidare trevlig lista det här...
När jag läser detta så börjar jag nästan undra vad jag egentligen jobbar med...
Fast det är ju så mycket som är roligt och positivt, så det uppväger allt det här äckliga, och jag stortrivs med mitt jobb!

Kommentarer

  • Jennie säger:

    uääää vad äckligt. 4 och 5 är ju fullkomligt vidrigt. Tur att det finns positiva saker också =)

    2007-06-21 | 19:07:34
    Bloggadress: http://khalypso.blogg.se
  • Maritha säger:

    Hmm, ja; det blev mycket avföring och slem på listan, men det är det som ÄR värst!

    2007-06-21 | 19:10:43
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se

Kommentera inlägget här: