Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Själlös

Kategori: Fantasy

Författare: Gail Carriger.
ISBN: 978 91 7355 227 1.
Serie: En bok om Alexia Tarabotti, del 1.

Alexia Tarabotti lever i 1800-talets London, där människorna lever sida vid sida med övernaturliga varelser såsom varulvar, vampyrer och spöken. Fröken Tarabotti själv är i högsta grad en del av detta samhälle; hon är vad som kallas själlös, och hennes blotta beröring neutraliserar övernaturliga förmågor. Förutom att hon är själlös är fröken Tarabotti dessutom halvitalienska med generöst tilltagna kurvor och dito näsa. Dessutom är hon inte särskilt intresserad av mode, läser böcker och är onaturligt frispråkig, så det är inte särskilt underligt att fröken Tarabotti hamnade på det berömda glasberget redan vid 15 års ålder. Nu, vid fyllda 25, finns det ingen som räknar med att någon skall finna fröken Tarabotti intressant nog för äktenskap och stå ut med alla hennes små egenheter, allra minst hennes egen familj...

Själlös (inbunden)

Själlös är en oerhört fascinerande och lättläst bok; jag kan inte lägga den ifrån mig, och inom ett knappt dygn är den utläst. Tur att jag även lånade del två och tre i serien när jag var på biblioteket; jag vill fortsätta att följa den uppfriskande fröken Tarabotti och hennes bekanta i 1800-talets London!

Kommentarer

  • Ann Johansson säger:

    Tack för en trevlig blogg och bra boktips.

    Svar: Tack så hjärtligt, det var roligt att höra! :)
    Bokälskaren

    2014-02-27 | 22:10:32

Kommentera inlägget här: