Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Mirakelmannen

Kategori: Deckare

Författare: Jonas Moström.
ISBN: 9789186231255
Serie: Axberg och Jensen, del 5.
Uppläsare: Torsten Wahlund.

Symfonikliniken är ett hälsocenter som ger alternativ vård till obotligt sjuka patienter som den konventionella vården inte längre kan hjälpa. Klinikens grundare är den så kallade "mirakelmannen", Chris Wirén, som sägs kunna bota vem som helst, från vad som helst; därav hans smeknamn. Efter en fest på kliniken försvinner Wiren spårlöst, till synes drunknad efter att ha gett sig ut på en fisketur mitt i natten, efter festen.

Johan Axberg är avstängd från jobbet medan utredningen pågår angående Axbergs misshandel av Lottas före detta man. Första dagen på den påtvingade ledigheten blir han kontaktad av sin gamla barndomskamrat Mattias Molin, som säger sig ha något att berätta om Wiréns dödsfall, som Molin menar inte var någon olycka...
Efter mycket tvekan går Axberg med på att träffas, och beger sig mot hembygden, där han konfronteras med såväl sin egen som barndomskamraternas uppväxt med tillhörande familjehemligheter...

Mirakelmannen (mp3-bok)

Jag är inte särskilt förtjust i Mirakelmannen; förutom Dödens pendel så är det faktiskt den av Jonas Moströms böcker som jag tycker minst om. Jag tycker att det blir lite väl långsökt med all privatspaning, och det känns som att båda huvudpersonerna (som jag annars tycker verkar så sympatiska) är på väg att balla ur helt; Axlander som har två kvinnor på gång samtidigt, och Jensen som är allmänt elak mot sin Sara. Nej, jag hoppas att båda huvudpersonerna skärper till sig i kommande böcker, och att detta bara var en allmänt destruktiv och ledsam parentes!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: