Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Någon sorts frid

Kategori: Deckare

Författare: Åsa Träff & Camilla Grebe
ISBN: 9789186223250
Uppläsare: Kerstin Andersson

Siri Bergman är psykoterapeut, och driver en egen mottagning tillsammans med sin bästa väninna Aina, ytterligare en terapeut och en sekreterare. En dag får Siri ett märkligt brev, hon får känslan av att någon följt efter henne, men bestämmer sig för att det måste vara ett otrevligt skämt. Tills den dag en av hennes patienter hittas död, flytande i vattnet utanför hennes stuga...

Någon sorts frid (mp3-bok)

Jag blir lite irriterad över att Träff & Grebe bygger på den allmänt spridda fördom om att alla som arbetar inom psykiatrin/psykologin själva har problem av olika art; Siri och hennes kollegor bär alla på sina psykologiska problem. Visst är det så att vi alla har våra ryggsäckar med oss, men de känns lite för instabila för att det ska vara riktigt trovärdigt...

Mer än en gång blir jag riktigt irriterad på Siri; hon är ju en smart kvinna, som både har kommit in på psykologutbildningen och fullföljt den, och därefter startat sin egen mottagning; hur kan hon då vara så oerhört korkad och blåögd??

Berättelsen är spetig och drar åt flera olika håll, jag saknar den sammanhållande röda tråden, men det finns något som jag gillar här; jag hoppas att Träff & Grebe i kommande böcker lyckas utveckla detta!
 
Kerstin Andersson är en uppläsare som är mycket behaglig att lyssna på, hennes mjuka stämma passar perfekt till denna typ av bok!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: