Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Försäkringskassans syn på sjukdom...

Kategori: Debatt

Försäkrningskassans syn på sjukdom förstår jag mig inte riktigt på (inte alls, om jag ska vara ärlig...). Jag tror säkert att somliga som är långtidssjukskrivna (exempelvis dem med långvariga ryggbesvär/knäbesvär eller annat) kan utföra vissa sysslor, såsom lätt kontorsarbete. Det är dock en stor skillnad på detta och att den som är cancersjuk och genomgår cytostatika- eller strålbehandling eller andra kroniskt svårt sjuka, såsom den man jag läste om i kvällstidningarna, som lider av muskeldystrofi och därför inte kan stå eller gå mer än en liten stund varje dag- Då anser jag det vara ganska självklart att man inte kan utföra något arbete; Man ska ju ha någon form av livskvalitet också, och har dessa människor någon bra stund om dagen så tycker jag att det är orimligt att de ska lägga denna stund på ett arbete (som de ändå känner att de inte orkar/klarar av), bara för att sedan vara helt utslagna resten av dygnets timmar!!! Bättre då att de kan få ägna sina bra stunder åt att verkligen leva; tillbringa tid med nära och kära, läsa en bok eller njuta av naturen en stund!

Särskilt i dessa tider, när arbetslösheten bara ökar så ser jag det som en orimlighet att uppfinna olika former av sysselsättning åt dem som egentligen är sjuka, eller tvinga tillbaks dem till ett jobb de inte längre klarar av- Ge jobben till dem som är friska, och som klarar av att arbeta!


Det finns säkert något jobb du kan utföra också, där man inte behöver stå, gå, prata eller... andas!

Kommentarer

  • Tina säger:

    Absolut!

    Men livskvalité verkar inte ingå i det nya regelverket som rättighet, eller ens nödvändighet! Sunt förnuft säger att alla människor i arbetsför ålder VILL arbeta- om de kan!!!

    Dessvärre ingår ej heller "sunt förnuft" i regelverket...

    Svar: Det är helt sjukt; man kan tycka att det vore en självklarhet att få ha lite livskvalitet! Tror att FK skulle behöva gå några kurser i empati och sunt förnuft!För övrigt känner jag mig ovanligt lyckligt lottad just nu; har fått en ny doktor på VåC- En doktor som faktiskt lyssnar, är inkännande och empatisk OCH vill göra vad hon kan för att jag ska må så bra som möjligt! Hon vill sjukskriva mig 25%, just för att jag ska få lite "kvalitetstid för mig själv", och inte vara som en urvriden disktrasa efter jobbet! Hon försöker hjälpa mig med symtom som jag själv sedan länge nästan glömt bort, på grund av att de i det stora sammanhanget är så små - för mig, men hon vill ta tag i alla delar! Det känns helt underbart- henne ska jag inte släppa i första taget!

    /Maritha
    Maritha

    2012-06-19 | 14:28:58
    Bloggadress: http://www.personanongrata.blogg.se

Kommentera inlägget här: